CoCl2 kleurt blauw bij aanraking huid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 34

CoCl2 kleurt blauw bij aanraking huid

Als ik enkele druppels kobaltdichloride mors op mijn handen merk ik dat dit blauw kleurt op mijn handen. Hoewel de oplossing zelf rood/paars kleurig is.

Kan hier iemand een verklaring en eventueel de reactievergelijking voor opstellen?

Groeten

Berichten: 55

Re: CoCl2 kleurt blauw bij aanraking huid

De kleurverandering zit hem in het feit dat het hexahydraat van het cobaltchloride roos is en het anhydride blauw is. (wordt vaak gebruikt als indicator voor de aanwezigheid van water)

Waarom het nu net blauw wordt op je hand weet ik niet zo. Misschien wordt het hater geabsorbeerd door je huid? Een andere mogelijke verklaring zou ik niet weten.

ciao

Berichten: 22

Re: CoCl2 kleurt blauw bij aanraking huid

Ik denk dat de luchtvochtigheid laag is geweest. Er zijn bijv. beeldjes geimpregneerd met CoCl2 die regen voorspellen als ze roze zijn en mooi weer bij blauw. Maar ook de indicator in silicagel werkt op deze manier. Ook te gebruiken als onzichtbare inkt (wordt zichtbaar bij verwarmen).

Berichten: 3.145

Re: CoCl2 kleurt blauw bij aanraking huid

Zelf denk ik eerlijk gezegd dat de verklaring niet gezocht kan worden in het dehydrateren van de cobaltchloride. Je huid is juist altijd wat vochtig/zweterig. Ik denk dat het komt door complexvorming met stoffen op de huid. Zo geeft cobaltchloride in een geconcentreerde chloride-oplossing een blauwe kleur door vorming van het tetrachloro-complex. Er zijn ook nog vele andere stoffen waarmee cobalt een blauw complex vormt. Ruwweg kun je stellen dat wanneer er 4 coordinatie-plekken zijn aan het cobalt, dat je dan een blauw complex hebt en als er 6 coordinatie-plekken zijn, dat je dan een roze complex hebt.

Berichten: 840

Re: CoCl2 kleurt blauw bij aanraking huid

Ja inderdaad. Kobaltchloride zal zeker niet dehydrateren op de huid. Misschien als je het op de evenaar om 1 uur s'middags doet, maar anders kan het zeker niet.

Die baluwe/roze regel geldt natuurlijk voor kobalt(II) ;)

Veel interessanter zijn Co(III), waar alle kleuren tevoorschijn komen (dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen woelen ;) ). Zo heb ik bijvoorbeeld onlangs het groene trans-dichloor-bis(ethyleendiamine)kobalt(III)chloride (http://i405.photobucket.com/albums/pp13 ... 090867.jpg) en het oranje tris(ethyleendiamine)kobalt(III)chloride geisoleerd.

Maar er zijn nog veel meer kleuren, zoals rood en blauw.

Reageer