Balanceren van chemische vergelijkingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3.145

Balanceren van chemische vergelijkingen

Voor mijn werk ben ik op dit moment bezig met studie van diverse frameworks in de Java webdeveloper wereld. In het kader van die studie moeten we een calculator programma maken waarin het JSF-framework wordt gebruikt (JSF is nu eens wat anders dan dat veel te dure vliegtuig: Java Server Faces).

Komende dinsdag vindt er een assessment plaats van het programma op gebruik van het framework, qua architectuur van de gekozen oplossing, etc. Ik wil hem nu al presenteren aan jullie. Zo'n studieopdracht kon ik mooi combineren met mijn website en daar heb ik deze nu aan toegevoegd:

http://woelen.homescience.net:18080/chemeq

Het programma bepaalt voor jou NIET wat er ontstaat als je bepaalde stoffen bij elkaar doet, dat bepaalt de (onderzoekende) chemicus. Het programma kan wel vervelend balanceerwerk uit handen nemen. Bijvoorbeeld het balanceren als een vergelijking PCl5 + H2O --> H3PO4 + HCl doet het programma voor jou. Ook heel ingewikkelde zaken vormen geen probleem. Probeer het maar uit! Voer de formule PCl5 en H2O maar links in en H3PO4 en HCl rechts. Je mag ook ionen invullen. Probeer de volgende reactie maar eens:

Cu + HNO3 --> Cu2+ + NO3- + NO2 + H2O

Links vul je in: Cu, HNO3

Rechts vul je in: Cu(2+), NO3(-), NO2, H2O

Je krijgt vervolgens een oplossingswindow met daarin witgele editable velden. Tik in zo'n veld maar eens een expressie van de vorm =<getal> in en druk op enter of klik op recompute. Alle coefficienten voor de massa en de stoichiometrische verhoudingen worden naar rato omgerekend. Stel je wilt weten hoeveel gram salpeterzuur nodig is om 1 gram koper te oxideren. Tik dan de string "=1" in in het massa veld voor de salpeterzuur. Wil je bijv. weten hoeveel gram NO2 ontstaat als je 2,8 mol salpeterzuur gebruikt, tik dan "=2.8" in in het ratio-veld voor salpeterzuur.

Je kunt ook wat ingewikkelder situaties krijgen, zoals de situatie dat je een reactie vergelijking niet eenduidig kunt bepalen. Doe maar eens de reactie van salpterzuur met vorming van NO en NO2.

Links: Cu, HNO3

Rechts: Cu(2+), NO3(-), NO, NO2, H2O

Tenslotte is het nog interessant om te vermelden dat je ook groepen of speciale isotopen kunt invoeren. Door op "add group" te klikken krijg je de mogelijkheid om "elementen" toe te voegen, zoals R = CH3 of S' = 33. Links vul je een symbool in, rechts een formule of een getal. Vervolgens kun je deze gebruiken in reactievergelijkingen.

Alles wat je invoert blijft bestaan zolang je vanuit het zelfde browser window werkt. Na 30 minuten inactiviteit gaat de sessie automatisch weg.

Oh ja, nog even een opmerking naar aanleiding van een vraag die ik kreeg via email. Je moet niet in 1 vakje meerdere stoffen zetten. Als je bijv de reactie tussen waterstof en chloor wilt modelleren, dan niet intikken "H2 Cl2" in een vakje links en "HCl" in een vakje rechts, maar "H2" in een apart vakje, "Cl2" in een ander vakje en "HCl" in een vakje aan de rechter kant.

Je moet dus 1 stof per vakje doen. Voer je meerdere stoffen in in 1 vakje, dan zul je een foutmelding krijgen dat de reactie niet mogelijk is en niet kan worden gebalanceerd.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Laatste twee alinea´s toegevoegd op verzoek van poster.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.337

Re: Balanceren van chemische vergelijkingen

Werkt perfect! Heb het even uitgetest met:

Fe2(SO4)3 + 2H3PO4 --> 2FePO4 + 3H2SO4

Berichten: 109

Re: Balanceren van chemische vergelijkingen

Geniaal woelen :lol: ! dit gaat aan de grote klok. zelfs redoxreacties mogelijk :D

EDIT: maar ik heb ff op je site gekeken en daar kan ik 'm niet vinden. wel eentje die er op lijkt, maar niet zoals die op de link staat.

Berichten: 3.145

Re: Balanceren van chemische vergelijkingen

Het andere programma wat er op lijkt is gebaseerd op de zelfde methodiek, alleen is dat in C geschreven voor Win32 en dat levert een programma op dat alleen onder Windows te gebruiken is. De Java/JSF versie is vanuit ieder OS en vanaf iedere computer te gebruiken, zolang je maar een browser hebt (getest met Mozilla Firefox, Internet Explorer en Google Chrome).

Berichten: 3.145

Re: Balanceren van chemische vergelijkingen

PS: Vraagje aan de moderators, zouden jullie deze toevoeging willen doen aan het eerste bericht in dit topic? Ik kan hem zelf niet meer aanpassen.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: ;) </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 3.145

Re: Balanceren van chemische vergelijkingen

Ik heb er nu ook een tutorial bij gemaakt. Ga maar gewoon naar de hoofdlink en klik op de help knop. Dan wordt er in een apart window (of tab, afhankelijk van de webbrowser) een tutorial getoond die je door de applicatie heen leidt m.b.v. een paar voorbeelden.

Voor het gemak de link nog even: http://woelen.homescience.net:18080/chemeq

Heel kort meld ik hier nog even dat ladingen altijd tussen haakjes moeten staan. Een Cu2+ ion schrijf je als Cu(2+) en niet als Cu2+. Als je het laatste zou doen, dan wordt dat gelezen als Cu2+. Een ion als SO42- schrijf je als SO4(2-) en niet als SO42-. Het laatste wordt gezien als SO42-.

Berichten: 1.816

Re: Balanceren van chemische vergelijkingen

Heb een paar lastige ingevoerd en kwam tot andere resultaten dan in mijn boekje staan. Daarbij moet wel gezegd worden dat de meeste wel de zelfde resultaten gaven en ik ook niet zeker ben van de gegevens hier (bron:chemische feitelijkheden, item 151) .

Daarnaast gaf ik de ladingen ook niet tussen haakjes, maar meteen erachter.

Ingevoerd:

S + NO3-+H2O + CO2+ NH4+ --> SO4- + N2 + H+ + C5H7O2N

Daar zou dan iets uitmoeten komen van 55 S en 50 NO3- en links 64 H+, enz. Jouw programma maakte dat een stuk simpeler, hoewel wel bij de 2e berekening. In de eerste werd het ammomium-ion overgeslagen.

Na een paar identieke kwam ik op de volgende:

ingetypt:

Fe2+ + O2 + H20 ---> Fe(OH)3 + H+

Jouw prog gebruikte meer O2 en gaf 4 H+ , mijn vergelijking was met 1 zuurstofmol. en 8 H+ .

Nu zetten ze er wel bij dat het empirische reactie-vergelijkingen zijn en de vergelijkingen uit je prog waren duidelijk correct én simpeler, maar bij een wat ( misschien te) snelle berekening van de gegevens hier, lijken die ook terecht.

Ga het nog wel wat verder uitproberen. Vind het een geniaal prog. en zoals al gezegd, voor zover ik het nu geprobeerd heb, hoef je zelfs de ladingen NIET tussen haakjes te doen. Of is dat mijn fout?

Bovendien vind ik het ook prettig geen sub en sup te hoeven gebruiken.

Mag het gedownload worden als free-ware?

Edit: Was er zo mee bezig dat ik je laatste bericht over het hoofd zag, ga daar nog mee aan de slag.

Edit 2: Waterstof + zuurstof ----> peroxide? Onzinreacties zijn dus nog wel mogelijk.
LiA

Berichten: 3.145

Re: Balanceren van chemische vergelijkingen

Deze reactie zou je in mijn programma moeten noteren als

Code: Selecteer alles

S + NO3(-) + H2O + CO2 + NH4(+) --> SO4(-) + N2 + H(+) + C5H7O2N
Nu heb ik hier wel wat vragen bij. Dit lijkt mij geen redelijkerwijs verlopende reactie. Want wat is SO4(-)? Bedoel je niet SO4(2-) (het sulfaat ion SO42-)?

Maar als het je gaat om een oefening vergelijkingen balanceren, dan is dit wel een heel leuke. Je kunt deze niet eenduidig oplossen. Ik heb hem even ingevoerd in de website en hij geeft aan dat het een drie-dimensionale oplossingsruimte heeft. Iedere lineaire combinatie van de gegeven reacties is mogelijk. Ik zal dit voorbeeld ook nog eens verder bestuderen.

---------------------

Dat die met ijzer(II) niet klopte is omdat je intikte Fe2+. Dat wordt gelezen als Fe2+ en je bedoelt ongetwijfeld Fe2+. Probeer maar eens Fe(2+) in te voeren en kijk of het dan wel werkt.

----------------------

Als laatste, onzinreacties zijn zeker mogelijk wat betreft het programma. Het programma is puur een vergelijking-balancer en heeft verder geen weet van de chemie achter de ingevoerde stoffen.

Reageer