grondwater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

grondwater

beste lezer,

wij doen een profielwerstuk waarbij we grondwater moeten reinigen. de stoffen die we uit ons grondwater willen verwijderen zijn:

cadmium, lood, kwik, ijzer en zilver.

een aantal stoffen kunnen we met neerslagreacties verwijderen maar we zijn benieuwd of er ook nog andere, betere, methoden zijn om dit te doen.

wij hopen dat iemand iets weet!

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: grondwater

Wat heel vaak werkt, zijn zogenaamde cheleringsmethoden. Ik weet dat citroenzuur met een hele hoop metalen een neerslag vormt, en die dus zo te verwijderen zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chelation

Berichten: 1.816

Re: grondwater

Grondwater is een nogal plaatsgebonden qua vervuilingen.

Bijv. bleek in India dat er heel veel Arsenicum in sommige bronnen zat en dat heeft ook tot slachtoffers geleid.

Maar bron/grond water bij een boerderij kan bijv. nare bacterieën bevatten.

En grootschalige of kleinschalige zuivering is ook verschillend.

Een ionen-wisselaar kan voor kleinschalig gebruik voldoende zijn, maar niet voor een heel dorp.

En bacterieën kun je bestrijden met UV en/of Ozon.

In sommige landen worden ook forellen gebruikt, die reageren sterk op organische (insectisides ed) vervuiling.

Mijn tip: Maak een (afspraak!) excursie bij het waterleidingbedrijf in jouw omgeving en vraag.
LiA

Berichten: 2

Re: grondwater

bedankt voor de tips!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: grondwater

grootschalig water micro-biologisch reinigen gaat inlijn makkelijk met UV maar dat mikt erg nauw. Een groot nadeel van UV is dat het aanwezig vet zeer snel laat oxideren (kathalithische werking). Hypochloriet mikt minder nauw, echter is het moeilijk om de chloorsmaak uit het water te krijgen (voor een land als india)

een UHT behandeling kost meer energie dan UV of hypochloriet maar vereist alleen koeling als nabehandeling en is over het algemeen grondig genoeg (op een paar enkele zeer hardnekkige maar onbelangrijke sporen gaat alles dood als je 15 sec op 140 graden C zit) Wel moet het water dan eerst door een ionenwisselaar gegaan zijn om zoutaanslag in je leidingen te voorkomen (door de hitte ontstaan verschillende carbonaten die dan kalksteen op je leidigen/platen afzetten en de boel kunnen verstoppen).
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: grondwater

Weet niet waar UHT voor staat. En waar komt dat vet vandaan? Van dode bacterien?

Maar goed in principe ging het om de metaalionen en uitvlokken met fosfaat enz is, voor zover ik weet, een goede methode. En een ionenwisselaar voor kleine hoeveelheden.

Mijn excursie naar het waterleidingbedrijf is ook al weer ca 25 j geleden, dus ze zullen wel vorderingen gemaakt hebben op dit gebied.
LiA

Berichten: 2.337

Re: grondwater

UHT staat voor ultra high temprature. Denk aan de melk, de vloeistof wordt verwarmd onder hoge druk op een heel hoge temperatuur 130°C voor enkele seconden. Daardoor zijn alle bacteriën dood. (en wordt bij melk de smaak niet echt gewijzigd wat bij pasteuriseren wel het geval is.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: grondwater

Ik weet niet wat voor water het is en ik stipte alleen een belangrijk nadeel van UV desinfectie aan. Geen vet in het water zal betekenen dat dat nadeel niet van invloed is.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: grondwater

Dank voor de uitleg van UHT. Soms maken al die afkortingen het niet eenvoudiger.

Desalnietemin is dat dus niet een methode voor grote schaal.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: grondwater

hmm Hoezo niet, de huidige warmtewisselaars kunnen behoorlijke capaciteiten aan met relatief weinig energie verlies. Desondanks is het wel de meest energie slurpende sterilisatie methode.

Sorry Thio, UHT is bij mij standaard vakjargon. Maar Chemaniac's uitleg klopt (temperaturen kunnen wel eens waar oplopen tot 150 graden maar dat maakt voor de uitleg niet uit).
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: grondwater

Als ik je goed begrijp, zou UHT dus wel zinvol zijn voor drinkwater? Dit gezien richting energieverbruik?
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: grondwater

Een moderne UHT instalatie werkt volgens een regeneratie principe.

water a 20 graden komt binnen, deze wordt verwarmd naar zeg 95 graden door eerder gesteriliseerd water (het regeneratie in tegenstroom). vervolgens met stoom wordt het water naar 140 graden gebracht met stoom. door een geïsoleerde duurverhitter (nauwelijks warmte verlies) wordt het water een aantal seconden op 140 graden gehouden en gaat het daarna het koeltraject in door de te steriliseren water alvast op te warmen. Het water komt er dan uit met een temperatuur van 30-40 graden C en kan eventueel verder gekoeld worden met of koelwater of gewoon laten rusten.

Een goede platen of pijpen warmtewisselaar kan toe met een heel laag verbruik omdat je heel veel warmte hergebruik. Met een goed afgestelde installatie is een flow van een 200 kuub per uur goed te realiseren. Wanneer meerdere lijnen paralel naast elkaar worden gezet is een gigantische capaciteit te bereiken.

De stoom die gegenereerd moet worden kan ook nog eerst gebruikt worden om een dynamo aan te drijven en pas condenseren (het grootste deel warmte afgeven) bij de warmtewisselaar. Hiermee wek je dus stroom en steriel drinkwater op met nagenoeg de zelfde energie.

zeer winstgevend en relatief simpel op te zetten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer