[scheikunde] vetzuuranalyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

[scheikunde] vetzuuranalyse

Voor mijn project moet ik het gehalte aan onverzadigde vetzuren bepalen in boter (zowel dieet als gewone smeerboter).

Ik heb ondertussen al ontdekt dat het vet eerst met methanol en zwavelzuur gekookt moet worden om de vetzuren om te zetten in methylesters.

Daarna kan via de GC het gehalte bepaald worden.

Ik heb nog maar 1 probleem, ik weet niet welke hoeveelheden ik nodig heb en ook over de opstelling van de proef ben ik niet zeker.

Kan iemand mij zeggen hoeveel vet,zwavelzuur en methanol ik nodig heb? en hoe zie ik bij de GC welk vet de onverzadigde zijn?

dank bij voorbaat!

Berichten: 157

Re: [scheikunde] vetzuuranalyse

als je niet veel inweegt, bv 100mg, dan heb je niet veel methanol nodig. 0,5 ml maar ofzo.

Maar, ik dacht dat dit juist in basisch milieu moest...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] vetzuuranalyse

Verzeping van vetten in de losse vetzuren vindt in basisch milieu plaats.

Thenr12 wil de losse vetzuren veresteren met methanol. Dat moet wel in zuur milieu.

Overigens wordt het identificeren van de onverzadigde vetzuren best een klus. Zonder de zuivere stoffen als standaarden is dit bijna niet te doen. Wat heb je voor detector in je GC?

Dan nog iets: moet je per sé de onverzadigde vetzuren allemaal identificeren? Groots project dan, mag je wel zeggen...

Je kunt ook een ´totaalgehalte´ aan onverzadigde vetzuren bepalen met jodium. Zoek/Google maar eens op ´joodgetal´.

Berichten: 873

Re: [scheikunde] vetzuuranalyse

Wanneer je de boter gaat koken krijg je geen goede vetzuursamenstelling.

Je kunt het beste een 2M KOH in methanol gebruiken om de vetzuren te veresteren. Je moet dan wel eerst het vocht verwijderen uit je boter.

En dan moet je weten welke vetzuren de verzadigde en welke de onverzadigde zijn. En daarvoor moet je referentiemateriaal hebben.

Je kunt je toeleggen op enkele vetzuren, degene die in boter het meest zullen voorkomen maar dan mis je wel eea.

Weet je waar in je chromatogram welke vetzuren liggen? Of weet je al hoe je de identiteit vaststelt van je pieken?

Berichten: 157

Re: [scheikunde] vetzuuranalyse

Je kunt het beste een 2M KOH in methanol gebruiken om de vetzuren te veresteren. Je moet dan wel eerst het vocht verwijderen uit je boter.
Zo heb ik het ook een keer gedaan. In basisch milieu dus...

Berichten: 22

Re: [scheikunde] vetzuuranalyse

Zuurgekatalyseerde omestering kan ook.

Wellicht is jodometrie makkelijker, GLC zal uitgebreid zijn door de vele vetzuren die voorkomen.

Oeps ik herhaal Marjanne.

Reageer