Wat doet ozon wel/niet?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Wat doet ozon wel/niet?

Allereerst wil ik even melden dat ik totaal geen verstand heb van chemie (helaas). Ik ben me nu verder aan het verdiepen in de behandeling van water en daar heb ik een aantal vragen over.

Ozon zet bijvoorbeeld nitriet (no2) naar nitraat (no3), die vergelijking is niet zo moeilijk. Ozon staat één o atoom? af aan het nitriet en wordt zo omgezet in nitraat.

Als ik bijvoorbeeld naar ammoniak (NH3) kijk dan weet ik zo niet wat ozon hier mee doet. Overal lees je dat ozon eigenlijk vrijwel niks doet met ammoniak maar waarom niet? (schijnt ook afhankelijk van de Ph waarde te zijn)

Dit zijn zomaar even 2 voorbeelden maar ik zou van meerder in water aanwezige stoffen weten hoe deze reageren met/op ozon. Is dit uit te leggen aan iemand die weinig van chemie weet?

Alvast bedankt.

Berichten: 141

Re: Wat doet ozon wel/niet?

Ozon is niet al te stabiel en reageert dus erg gemakkelijk, ook is het een sterke oxidator.

Als je een beschrijving wilt van de reacties die ozon aangaat (met stoffen in het water) dan denk ik dat dit een lange lijst wordt.

Doet ozon niets met ammoniak?

Ik dacht dat volgende reacties wel mogelijk zijn...

6NH3 + 5O3+18H+ ---------->6NO + 9H2O

OF

20H+ + 6O3 + 4NH3 ------->10H2O + 4NO2

Deze reacties zouden doorgaan in zuur midden (protonen nodig)

Vergis ik me???

Berichten: 109

Re: Wat doet ozon wel/niet?

Of die reacties kloppen weet ik niet, maar ik weet wel dat ozon ook instaat is om met zichzelf te reageen. ozon is idd een een nogal reactieve stof te noemen, dus ik zou niet weten waarom die reacties die jij beschrijft niet plaats kunnen hebben. echter denk ik wel dat het 'zuur' eerder met het ammoniak zal reageren dan met de ozon. kan me goed voorstellen dat ozon reageerd met ammoniak om HNO3 te vormen. ik was echter nog nooit ik het bezit van ozon om deze theorie te bevestigen. :oops:

Berichten: 141

Re: Wat doet ozon wel/niet?

Verdorie ondertussen heb ik onnauwkeurigheden ontdekt...

6NH3 + 5O3 -------> 6NO + 9H2O

EN

4H[/SUP]+ +3O3 + 2NH3 ---------> 5 H2O + 2NO2

Dit zal al een pak beter zijn. De 2de gaat door in zuur midden.

[quote] kan me goed voorstellen dat ozon reageerd met ammoniak om HNO3 te vormen. ik was echter nog nooit ik het bezit van ozon om deze theorie te bevestigen.[/quote]

Ik weet niet of dit klopt maar het past wel in mijn theorie.

stikstofdioxide vormt met water salpeterzuur.

Berichten: 1.816

Re: Wat doet ozon wel/niet?

Simpel gezegd, reageert ozon met alles wat maar enigszins brandbaar zou kunnen zijn. Dus het doodt bacterieen en reageert met organische (=koolstofbevattende) verontreinigingen in het water, zoals insecticides, olie, veel medicijnen, enz.

Maar zwaar metaal spul bijv. weer niet of nauwelijks, die moeten er op een andere manier uitgehaald worden.

Daarnaast is het vrij kort actief, dus ideaal voor dit soort van reiniging.

Maar je weet ongetwijfeld dat er meerdere stappen zijn in het reinigen van drinkwater, ozon is één ervan.
LiA

Berichten: 61

Re: Wat doet ozon wel/niet?

Bedankt voor de antwoorden.

Naar mijn weten doet ozon weinig met ammoniak, dit is echter wel afhankelijk van de Ph waarde van het water. De kennis die ik over ammoniak icm ozon heb is ook van internet dus als het niet waar is hoor ik dat graag. Daarom vraag ik het hier ook.

Het gaat mij niet eens zozeer om de reacties maar meer om de stoffen die het om (kan) zetten en waarin. De uitleg van thionyl geeft me ook weer wat meer inzicht. Dat het medicijnen, parasieten, bacteriën en dergelijke verwijdert weet ik. Dat het ook olie verwijdert wist ik niet.

Er word ook over HNO3 gesproken, dit is salpeterzuur als ik het goed gegoogled heb. Ik weet wel dat je salpeterzuur kan krijgen als je vochtige lucht door een ozongenerator blaast. Dit schijnt te komen door de in lucht aanwezige stikstof.

Berichten: 252

Re: Wat doet ozon wel/niet?

Zoals Rub al zei is ozon een heeeeel sterke oxidator. Zowat alles dat ermee in aanraking komt oxideert. Ammoniak, NH3 oxideert tot nitriet, NO2 en dan tot NO3 (excuus voor het weglaten van de lading, die éénwaardig negatief is). In zuur milieu vorm je dan salpeterzuur, HNO3

Berichten: 1.816

Re: Wat doet ozon wel/niet?

@Rub, je moet een sub of sup ook afsluiten!!

bijv NO3en ( dus sub , de 3 en daarna sub *)



Het probleem van jou, als ik het goed samenvat, is de relatie van ammonia, (base) naar zuur. van NH3 naar HNO3

Eigenlijk zijn de stappen onbelangrijk ( voor de meeste mensen) maar dat gaat natuurlijk in stappen.

Maar uiteindelijk geeft ( te veel) ammonia dus verzuring (zowel door zuurstof als ozon). Aan de andere kant is het een goede meststof. Kwestie van het redelijke evenwicht.

pH is alleen van belang in een waterige ( oplossing) omgeving, niet in de lucht.
LiA

Berichten: 61

Re: Wat doet ozon wel/niet?

Het gaat mij ook om de reactie in een waterige omgeving, wordt uit mijn eerdere postings inderdaad niet echt duidelijk.

Maar het gaat mij er dus om welke stoffen er in (vijver) water aanwezig zijn en worden omgezet. Geldt het door jullie genoemde verhaal over ammoniak dan nog of niet?

En zit er nog verschil in de reactie met ammoniak en ammonium?

Berichten: 132

Re: Wat doet ozon wel/niet?

Er is niet echt verschil. Ammoniak lost op in (reageert met) water tot ammoniumhydroxide, wat oplost in het overige water. Zo'n oplossing wordt ammonia genoemd.

NH3(g) + H2O <--> NH4+(aq) + OH-(aq)

(g) = gas, (aq) = opgelost in water

Dit is een evenwicht; een deel zal steeds gasvormig zijn, een ander deel opgelost. Dat de reactie van opgelost ammoniak terug naar gas goed verloopt, is dus duidelijk, omdat het een evenwicht is. Het is ook de reden dat en fles ammonia zo allemachtig stinkt: er ontwijkt gasvormig ammoniak uit de oplossing.

Naarmate de concentraties lager zijn, ligt het evenwicht verder naar rechts.

Het blijft hoe dan ook een evenwicht, waardoor de reactie tussen NH3 en O3 ook in waterig milieu zal verlopen.

Berichten: 840

Re: Wat doet ozon wel/niet?

spidey schreef: Er is niet echt verschil. Ammoniak lost op in (reageert met) water tot ammoniumhydroxide, wat oplost in het overige water. Zo'n oplossing wordt ammonia genoemd.

NH3(g) + H2O <--> NH4+(aq) + OH-(aq)

(g) = gas, (aq) = opgelost in water

Dit is een evenwicht; een deel zal steeds gasvormig zijn, een ander deel opgelost. Dat de reactie van opgelost ammoniak terug naar gas goed verloopt, is dus duidelijk, omdat het een evenwicht is. Het is ook de reden dat en fles ammonia zo allemachtig stinkt: er ontwijkt gasvormig ammoniak uit de oplossing.

Naarmate de concentraties lager zijn, ligt het evenwicht verder naar rechts.

Het blijft hoe dan ook een evenwicht, waardoor de reactie tussen NH3 en O3 ook in waterig milieu zal verlopen.
Spidey, die vergelijking klopt niet helemaal.

Beter is:

NH3 (aq) + H2O <--> NH4+ (aq) + OH-

NH3 (aq) <--> NH3 (g)

In geconcentreerde ammonia is naar mijn weten nog veel minder dan 1% (zo'n 0,1%?) als ammonium aanwezig en 99+% ammonia als NH3. De pH is immers van conc. NH3 volgens mij 12-13 (weet ik niet zeker).

Ik weet niet of je het zo bedoelde maar het lijkt alsof je denkt dat NH3 niet in oplossing (water) aanwezig kan zijn.

Berichten: 61

Re: Wat doet ozon wel/niet?

Bedankt weer voor de antwoorden, ik moet ze nog wel een paar keer goed doornemen want die chemische formules (noem je dat zo?) kan ik nog lastig volgen.

Berichten: 132

Re: Wat doet ozon wel/niet?

@jor: Bedankt voor de uitleg :)

Da's zo'n nadeel van geen algemene vervolgopleiding hebben in de scheikunde: wat je ooit (als oversimplificatie) op je middelbare school hebt geleerd, dat blijft je waarheid, totdat iemand je erop wijst dat het niet klopt.

Ik dacht dus inderdaad dat het zou protoneren tot NH4+. Gezien de structuur van NH3 en H2O, beide met een lone pair, vind ik het ook niet verwonderlijk dat ze goed mengen.

Edit: als de pH zo hoog is, dan zou je toch juist verwachten dat er veel OH- in de oplossing zit? En vanwege behoud van lading, moet er dan een even grote hoeveelheid H+ zijn ontstaan. Als het werkelijk een hoge pH geeft, dan moet dit wel geabsoreerd zijn aan het NH3, omdat anders je [OH-] niet hoog zal zijn, toch? :-s

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wat doet ozon wel/niet?

Nou veel... bij pH 12 heb je maar 0,01M loog in de oplossing. En die H+ zit dan inderdaad gebonden aan het ammonia tot ammonium.

Je hebt in feite te maken met dit evenwicht:

Kb = [HB] * [OH-] / [B-]

Voor ammonia wordt dit:

Kb = [NH4+] * [OH-] / [NH3]

Met pH = 12 wordt dit (de Kb van ammonia is 10-4,75):

10-4,75 = 0,01 * 0,01 / [NH3]

10-4,75 = 0,0001 / [NH3]

0,0001 / 10-4,75 = [NH3] = 5,62M

Dus als je met in totaal 5,63 mol/l ammonia begint, zal daar maar 0,17% van ammonium en hydroxide worden. De pH van 1 M ammonia ligt dan op:

Kb = [NH4+] * [OH-] / [NH3]

10-4,75 = x * x / 1-x

10-4,75 = x2 / 1-x

x2 = 10-4,75(1-x)

x2 = 10-4,75 - 10-4,75 x

x2 + 10-4,75 x - 10-4,75 = 0

x = 0,0042 pH = 14 + log 0,0042 = 11,62

Je ziet dat de pH dus maar een klein beetje beïnvloed wordt door die 4M verschil aan ammonia.

Berichten: 132

Re: Wat doet ozon wel/niet?

Ik had me even niet gerealiseerd dat je bij een pH de exponent van een concentratieverhouding meet. De gevolgen voor de hoeveelheid NH3 zijn zoals je aangeeft enorm.

Bedankt voor je antwoord & alle uitleg :)

Reageer