[scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

Heey,

Ik moet voor school tegen morgen van enkele stoffen de R & S zinnen weten, maar ik kan deze echter nergens vinden op internet. Zou iemand mij kunnen helpen?

Het gaat over de stoffen:

Pb

Zn

K

Ag

Ba

S

SO4

I

CO2


Hartelijk dank bij voorbaat.

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

Als je de stofeigenschappen weet of opzoekt, kun je ze zelf al helemaal indelen in de juiste gevarencategorieën en dus bij een R- of S-zin ;)

Als je meer wilt weten, kun je ook nog kijken op wikipedia (heb al voor je gekeken en het staat er op --> LINK: http://nl.wikipedia.org/wiki/R-_en_S-zinnen)

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

wat ook nog een tip is, is om r- of s-zin in te typen bij google.nl en dan de nederlandse benaming van het element erachter:

bijv.:

R-zin lood

S-zin lood

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

was er niet iemand die een database had gemaakt waar je ze uit kan halen?

overigens elementnaam met erachter wiki krijg je ze ook te zien in wikipedia. maar bedenk wel dat de r en s zinnen gelden voor de geconcetreerde zuivere stof. in oplossing kunnen er andere zinnen bij komen

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

Nope... ik vind het niet... op wikipedia staan alleen de R & S zinnen apart en niet per stof..!

Re: [scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

Een database met MSDS

http://www.sciencelab.com/msdsList.php

In de MSDS van de stof onder kop:

Section 15: Other Regulatory Information

subkop: DSCL (EEC):

staan de R en S zinnen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

Kindermans.t schreef: Heey,

Ik moet voor school tegen morgen van enkele stoffen de R & S zinnen weten, maar ik kan deze echter nergens vinden op internet. Zou iemand mij kunnen helpen?

Het gaat over de stoffen:

Pb

Zn

K

Ag

Ba

S

SO4

I

CO2


Hartelijk dank bij voorbaat.
Even rekening ermee houden dat je van alleen metaalionen en niet-metaal ionen nooit r en s zinnen zult vinden. Je zult dus van iedere zoutcombinatie de r en s zinnen moeten zoeken. Dat zijn dus 20 zouten maximaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

Ik ga altijd naar acros.be of een andere verkoper om daar te kijken wat de zinnen zijn :P
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

Fuzzwood schreef:
Kindermans.t schreef: Heey,

Ik moet voor school tegen morgen van enkele stoffen de R & S zinnen weten, maar ik kan deze echter nergens vinden op internet. Zou iemand mij kunnen helpen?

Het gaat over de stoffen:

Pb

Zn

K

Ag

Ba

S

SO4

I

CO2


Hartelijk dank bij voorbaat.
Even rekening ermee houden dat je van alleen metaalionen en niet-metaal ionen nooit r en s zinnen zult vinden. Je zult dus van iedere zoutcombinatie de r en s zinnen moeten zoeken. Dat zijn dus 20 zouten maximaal.
op ACROS zijn anders wel de R- en S zinnen van Lood (poeder) te vinden ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

Tuurlijk, maar is dat een ion? Ik denk dat het hier namelijk om zouten gaat.

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

Hoe kom jij bij ionen dan Fuzzwood?

Ik zie het woord ion namelijk nergens terug in de vraag...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

Vind jij het dan normaal hoe sulfaat neergeschreven wordt? Zwavelquadroxide bestaat niet hoor. Zelfde geldt voor I.

Maar laten we wachten op het antwoord van de topicstarter, die nu denk ik wel in de problemen zit omdat ie er niet tijdig aan begonnen is. :P

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Risk & Safety - zinnen van bepaalde stoffen

daar heb je ook wel gelijk in

maar zoals eerder al wel gemeld is door sommigen ga ik er toch nog even tegenin.

metalen op zich hebben geen R-en S-zinnen

voorbeeld:ICSC-lood

Reageer