Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 84

Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Hallo allemaal,

Het leek mij leuk en leerzaam een topic te starten over het verbeteren/aanpassen van de standaard (fabrieks) apparatuur. :roll:

Persoonlijk vind ik vaak wel puntjes die voor verbetering vatbaar zijn.

Ik heb zojuist een "mechanische make-over" en kleine verbeteringen aan mijn HEQ-5 montering voltooid. Ik heb de montering volledig uit elkaar gehad en de (wat er voor door moest gaan) smering verwijderd en nieuwe aangebracht. Vies klusje omdat Synta een een of ander chroom-molybdeen vet toepas met een overvloed aan zwarte smurrie. De stroperigheid, alsmede de viscositeit, maken de montering (zeker nu het weer wat kouder wordt buiten) te zwaar te bedienen. Ook het volgen is niet zo constant door de eerder genoemde stroperigheid.

De toepassing van een dergelijk smeermiddel heeft als reden dat de mechanische afstelling minder accuraat behoeft te worden gedaan in het verre China. Met een fatsoenlijk smeermiddel (bijvoorbeeld wit lithium of ander premium smeermiddel) is de afsletting van spelingen en aandrijving veel beter/nauwkeuriger te doen.

Ik heb inmiddels getest, en het verschil is zeer de moeite waard. :P

Als er interesse is, kan ik eventueel wat foto's maken en posten.

Ik heb nog wel meer "geknutseld" aan andere apparatuur m.b.t. verbeteringen en veranderingen.

Als er meer belangstelling is in de vindingrijkheid van collega sterrenkundigen/sterrenkijker(ster)s kan dit een leuke treat worden.
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Let wel hierop, JE GARANTIE VERVALT ALS JE MODIFICATIES MAAKT.

Als ik bijv, mijn etx ookmaar open zou schroeven is de garantie al weg.

Dus voor je modificaties gaat maken. Bedenk dan dat je garantie dus weg is. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

foto's zijn altijd welkom :roll:

wat die minpuntjes betreft kan ik je alleen maar gelijk geven,maar toch vindt ik die minpuntjes net leuk omdat die educatief kunnen zijn

zo heb ik bijvoorbeeld op mijn orion 80ED de visual back vervangen door eentje vaan Baader en de stang waarmee het werkelijke scherpstellen vervangen door een dikkere (en zo heb ik op 1 dag tijd de garantie naar de kl.... geholpen :P )

de focusser van mijn dob heb ik geflocked en de spider van de vangspiegel houder zal ook vervangen worden (meer daarover op latere datum)

es kijken... oh ja de baffletube van mijn mak is ook geflocked en die binnenkant van de buis is geschilderd en 'gezagemeeld' om een ruw oppervlak te bekomen

alleen mijn montering is nog in oorsponkelijke staat,maar een vixen montering moet eenmaal niet gereinig en gesmeerd te worden

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Ok nou moet ik wel iets bekennen, ik dacht er net aan dat ik tussen de gradencirkel van de etx (kun je eraf draaien) en het frame een klein ringetje heb gezet om te voorkomen dat de gradencirkel tegen het frame aanschuurt en zo dus het volgen minder precies maakte :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

kan je dat ringetje er niet terug uithalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Hier zie je de gradencirkel van de etx, Afbeelding

Deze kun je er zo afschroeven en dan het ringetje er weer uithalen.

Maar ik bedoelde als je de motortjes uit elkaar zou halen, dan vervalt daar de garantie op. Tenminste bij mij. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

TerraNova, ik ben wel benieuw hoe jij je montering hebt gesmeerd en afgesteld. Ikzelf heb dit ook gedaan, het oude prutje verwijderd en wat dunner vet er in gedaan (ik weet niet precies wat voor soort), maar de afstelling van de wormwieltjes op de tandwielen is een beetje lastig Twee inbusbouten + twee schroefjes per wormwiel. Ik heb ze maar een beetje aangedraaid tot het ongeveer naar mijn zin was, maar wat is nou de preciese methode? Ik heb een EQ3 montering (Ik kan evt foto's posten)

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Ik heb de montering volledig gedemonteerd, eerst de poolas en daarna de uuras.

Het is wel tricky dat je je aandacht er bij houdt, omdat er nogal wat kleine schroefjes en boutjes zitten om alles spelingsvrij te laten lopen.

De drums die aan de wormwielen zitten heb ik een fractie vanaf gehaald.

Ik heb de drums op mijn kolomboor gemonteerd (voorzichtig, het is brons), daarna de boor langzaam laten draaien en een schuurpapier 120 er langs gehouden, daarna schuurpapier 300 en tot slot 500). Toe met een metalen haarlineaal gecontroleerd op allen recht en gelijkmatig was.

Totaal is er ca. 0,1 mm verwijderd van de diameter.

Dit is niet zo heel kritisch, omdat het eigenlijk alleen de slip is van de aandrijving. Deze zorgen alleen voor de klemming ten tijden van het verdraaien met de hand, en inderdaad ook hier zit dat vieze zwarte dikke stroperige #%*&%$ spul op. Nu (met de klemming op de assen los), is alles met één vingertje te verdraaien zonder dat het statief wordt belast.

Ik heb lithiumvet gebruikt van het merk LUK (bij de meeste automaterialen zaken te koop zoals Brezan etc.). Een tupe met het formaat van een tube tandpasta kost ca. € 8,00

De wormtandwielen, de motor tandwielen en verder alle onderdelen die in China zo met zorg zijn ingevet, hebben een tijdje in de wasbenzine gelegen. Zelfs dan is het eigenlijk pas goed te verwijderen m.b.v. een tandenborstel oid.

Daarna in omgekeerde volgorde het één en ander weer in elkaar gemonteerd en afgesteld.

Het is met een hele andere montering alles loopt veel soepeler en dat is heel goed te merken, zowel bij waarnemen, als bij ozetten.

Ik heb (blijkt nu) geen foro's gemaakt, gedurende deze klus, omdat ik van top tot teen onder die zwarte prut zat.
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

maar de afstelling van de wormwieltjes op de tandwielen is een beetje lastig Twee inbusbouten + twee schroefjes per wormwiel. Ik heb ze maar een beetje aangedraaid tot het ongeveer naar mijn zin was, maar wat is nou de preciese methode? Ik heb een EQ3 montering (Ik kan evt foto's posten)
Bij mijn HEQ5 is het een druklager moer, maar het principe blijft volgens mij gelijk.

De wormwielen kan je eigenlijk alleen met gevoel afstellen.

Eerst goed het fabrieksvet er af, en dan eerst een beetje losser zetten.

Dan stukje voor stukje aandraaien, tot je net weerstand gaat voelen en dan 1/8 slag terug (geldt voor mijn HEQ5), en vastzetten. Daarna invetten met nieuw vet en testen. Hij zal na invetten wel iets zwaarder gaan lopen door de viscositeit van het vet.

Ik merk trouwens ook geen verschil met nu (rond het vriespunt) of een mooie zomernacht met 20 gr.
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Dat dikke zwarte vet is is inderdaad onwaarschijnlijk smerig spul. Door het draaien aan de wormwielen had het zich ook helemaal opgehoopt aan de zijkanten van het grote tandwiel.

Ik denk dat ik volgende week weer een nieuw reinigingsklusje voor de boeg heb. Ik ga waarschijnlijk de Lidl-Skylux kopen, en die montering gaat bij binnenkomst meteen uit elkaar. Als er belangstelling is zal ik een paar foto's plaatsen van dat vieze klusje. Waarschijnlijk zijn er nog meer modificaties denkbaar aan de kijker, misschien het statief verstevigen, de focuser soepeler laten gaan, enz. enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

zeker doen Roel, die foto's posten :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Roel schreef:Dat dikke zwarte vet is is inderdaad onwaarschijnlijk smerig spul. Door het draaien aan de wormwielen had het zich ook helemaal opgehoopt aan de zijkanten van het grote tandwiel.  

Ik denk dat ik volgende week weer een nieuw reinigingsklusje voor de boeg heb. Ik ga waarschijnlijk de Lidl-Skylux kopen, en die montering gaat bij binnenkomst meteen uit elkaar. Als er belangstelling is zal ik een paar foto's plaatsen van dat vieze klusje. Waarschijnlijk zijn er nog meer modificaties denkbaar aan de kijker, misschien het statief verstevigen, de focuser soepeler laten gaan, enz. enz.
Ik heb van de Skylux de focusserbuis gematteerd (geflocked) met zwart foto(boek)papier, het vet uit de focusser tandheugel vernieuwd en afgesteld.

M.b.t. de montering en statief, is best redelijke kwaliteit.

Ik heb ook daar het vet vervangen (was niet zwart, maar heel dik kleverig spul) en de poten van het statief gevuld met zand (inderdaad uit de dierenwinkel). Pas op met gewoon zand, dat kan aggressief zijn voor het alu. Speelzand of zanbakzand is ook prima. Zorg wel dat het droog is voor je het vult.
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Je kan ook zelf een statief maken van hout. Hoe raar het ook klinkt, als je simpelweg de aluminium poten vervangt door houten balkjes (ong. 1m50 lang) is dat een enorme verbetering. Je zaagt aan het uiteinde van de balkjes een uitsparing die precies om de bevestiging van de montering past, je boort gaten voor de lange bouten, stevig aandraaien en klaar! Dit geldt voor vrijwel elk standaard alu-statief.

Mijn 10cm refractor op een EQ3 heeft nu ook zo'n balkjes-statief. Wat mij betreft kan er geen metalen variant tegenop! Enig nadeel; hij is niet in hoogte te verstellen.

Afbeelding

Mooi laklaagje erover, en laat nu de storm maar losbarsten!

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Ik heb ook zo'n HEQ5. Heb hem nog niet echt goed kunnen testen omdat ik nog op zoek ben naar een fatsoendelijke adapter of een powerpack. (Heb geen zin om om de haverklap nieuwe batterijen te kopen en oplaadbare trekken toch redelijk snel leeg).

Hier is wel eventueel een link naar een site van een kerel die net nog even wat verder gaat dan alleen het vet verwisselen.

http://astro.dhis.org/heq5glitches

check vooral ff die PEC diagrammen van voor, na en t.o.v een losmandy GM-8 (http://astro.dhis.org/heq5curves.html)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

als je die pec diagrammen vergelijkt met de vixen GP (na 2002) 8)

http://www.astrosurf.com/demeautis/ep/gp.htm

Reageer