Praktische Opdracht Wiskunde (Elleboogjes)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Praktische Opdracht Wiskunde (Elleboogjes)

Hallo,

Ik heb een vraag over een praktische opdracht van wiskunde.

Ik moet daar zgn 'elleboogjes' onderzoeken. (kwartcircels)

Wij krijgen daarover vragen als:

- Hoeveel en welke soorten figuren in een PLAT vlak kun je maken met 8, 12, 16 elleboogjes? Is hier een furmule of handige manier voor?

- Ook vraag ik me af of er een formule voor is? Zijn deze er?

- Voor welke waarden van 'n' is een n-circuit mogelijk (n is het aantal elleboogjes).

- Hoe zit het met de oppervlaktes binnen zo'n figuur? (pi en 4+pi)

Kan iemand mij hier meer over vertellen of weet iemand een site over dit probleem?

Alvast bedankt, Ramon

Berichten: 251

Re: Praktische Opdracht Wiskunde (Elleboogjes)

Ik neem aan de alle elleboogjes in je figuur metde vlakke kanten aan elkaar zitten

De hoek van een elleboogje is 90 graden.

Dat betekent dat je maximaal vier keer achtereen naar links of naar rechts kan eer je rond bent en dus niet verder kan. (4 * 90 = 360)

dat noem ik 0:1 (p=1): er ontstaat een rondje van 4 boogjes

Je kunt ook afwisselen:

1:1 (links-rechts) (p=2): Je maakt een 'rechte lijn' diagonaal

2:1 (links-links-rechts) (p=3): Je maakt een slalom verticaal of horizontaal

3:1 (links-links-links-rechts) (p=4): Je maakt een kruis van 12 elleboogjes.

4:1 (links-links-links-links-rechts)(p=5): Je maakt een grotere slalom verticaal of horizontaal

p = periode = de tijd waarna de figuur zich herhaalt (al of niet gedraait ten opzichte van het uitgangspunt)

Ik kan natuurlijk niets vaststellen, maar het begint er verdacht veel op de lijken dat wanneer de periode oneven is er een figuur ontstaat die zichzelf niet tegenkomt en dus in een slalommend lijn naar de horizon vertrekt.

Als de periode even of 1 is ontstaat er een cirkelbeweging, de 'lijn' maakt een bocht en 'bijt zich in de staart'

En dan zijn er ook nog combinaties bijvoorbeeld:

1:3(2:1) (dat betekent dat je eerst drie periodes lang 2:1 toepast en dan 1 keer in de 'verkeerde' richting gaat.

Tja ... en dan is "the sky the limit". wat dacht je van de volgende? 1:2(4:2(2:1))

Misschien moet je er een programaatje voor schrijven als je daar bedreven in bent. Ik denk dat ik me er ook nog een keer aan waag.

Succes ermee

Reageer