fosformolybdeenzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 27

fosformolybdeenzuur

hey

ik moet voor mijn gip fosfaatgehalte bepalen in afvalwater en in een onbeken de oplossing.

Eigenlijk is de proef heel simpel maar enkel mijn reactievergelijking klopt niet kan iemand me helpen Afbeelding

Reactie 1: vorming van fosformolybdeenzuur (VI):

H2SO4

2 PO43 - + (NH4)6Mo7O24.4H2O

6 NH4+ +(PO4)2Mo7O24.4H2O

(lichtgeel)

Reactie 2: reductie van fosformolybdeenzuur (VI) met tinchloride tot fosformolybdeenzuur (V):

(PO4)2Mo7O24.4H2O + Sn

Sn(PO4)2Mo8O24.4H2O (blauw)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>


Berichten: 27

Re: fosformolybdeenzuur

Zoals ik al zei is de proef echt simpel maar ik vraag me af waarom ik 8% ammoniummolybdaat moet bereiden en dan 4% ammoniummolybdaat.

Ik kon toch even goed met 4% ammoniummolybdaat beginnen dan moest ik maar 40g ammoniummolybdaat afwegen en oplossen in zwavelzuur en aanlengen tot 1l

Maar in mijn werkwijze stond 80g ammoniummolbdaat afwegen en dan oplossen in water en aanleggen tot 1l en dan 500ml van die 8% ammoniummolybdaat overbrengen in een maatkolf van 1l en dan verder aanleggen met 5M zwavelzuur.

De vraag dus is waarom die ene tussenstap van 8% :D

Berichten: 2

Re: fosformolybdeenzuur

neem aan dat je ook hebt uitgezocht wat er gebeurt als je 40g van je zuur in 1l 2.5M zwavelzuur gooit om op te lossen? de 2.5 komt van dat je eerst met water aanlegd en dan mengt met zwavelzuur Afbeelding

heb een ander voorschrift dat eerst het zwavelzuur 20x verdund(vanaf 97%) en dan de molybdaat oplost, mischien reageert het iets bij hogere concentraties, maar denk dat de tussenstap gewoon voor de veiligheid is + is makkelijker dan je zwavelzuur verdunnen Afbeelding

Reageer