Thermodynamica

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Thermodynamica

hallo

ik heb een vraag. ik heb nu het vak Thermodynamica. het probleem is ik snap er niet zo veel van. De uitleg is zo onduidelijk. ik heb op internet gezocht naar samenvattingen over Thermodynamica. ik heb het hier over gewoon de Basis van Thermodynamica. maar kon niet echt zo veel vinden.

Dus mijn vraag is kent iemand misschien een site die de basis formules en de wetten uitlegt.

Zou heel super zijn..

Groet

Kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Thermodynamica

Misschien ook een goed idee om precies aan te geven waar je vastloopt? Als je met een kapot product naar een winkel gaat, leg je toch ook haarfijn uit wat er kapot aan is, ipv "hij doet het niet"?

Thermodynamica is namelijk nogal breed aangezien het slaat op alle mogelijke reacties die je in de chemie kan tegenkomen. Dat zijn dingen als zuur-base reacties, vormingsreacties en redoxreacties, maar ook dingen als redoxreacties en reacties aan gassen.

Berichten: 252

Re: Thermodynamica

Gewoon 'thermodynamica' ingetikt in google en de eerste link naar Wikipedia gevolgde. Dan kom je hier terecht.

Lijkt me een goeie start, duidelijk, algemeen en niet te diepgaand

Berichten: 13

Re: Thermodynamica

Inderdaad, begin met de hoofdwetten van die wiki site, dat is echt de basis!

dU= dw+dq = TdS -pdV staat er alleen niet bij.

Verschil in energie is verschil in arbeid en warmte is Temp. keer verschil entropie minus druk keer verschil volume.

Gr, chemmaster83

Berichten: 8

Re: Thermodynamica

o soryy,

bij ons gaat het vooral om Evenwichtigen..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Thermodynamica

Nou? Leg dan uit waar je precies vastloopt. Nu kom je om eerlijk te zijn alleen een beetje lui over.

Berichten: 8

Re: Thermodynamica

ahah ik ben alles behalve Lui :P

Kijk bij thermodynamic zijn wij bezig allen met evenwichten. nou heeft de leraar allemaal formules uitgelegd. over hoe en wat. Ik begreep het niet dus ben ik bezig geweest om het boek te bestuderen.. daar zitten zoveel formules in voor bijvoorbeeld de entropie dat ik neit meer weet welke formule bij welke opgave moet gebruiken.

dus daarom vroeg ik of iemand een goede site kent waar eigenlijk de Basis thermodynamica goed staat uigelegt.

Zo weet ik eigenlijk na 7 hoorcolleges nog steeds neit wat de tweede hoofdwet inhoudt, of wat de entropie is. wat houdt dat in??

ik probeer het in het boek te vinden maar het staat zo moeilijk uitgelegd met al dat formules.. ik heb ongeveer 8 verschillede manieren in mijn boek gevonden hoe je de entropie opschrijft/noteerd.

dus eigenlijk ben ik op zoek naar info over thermodynamica wat eigenlijk in jip en janneke taal staat uitgelegt.

Ps: ik heb ook nog op internet gezocht maar helaas... kwam alleen op wiki.. maar dat staat ook even onduidelijk als in mijn boek

groet

Kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Thermodynamica

Ok entropie veroorzaak je al als je een scheet laat. Je voegt op die manier wanorde aan een systeem toe. Deze vergrootte wanorde zorgt voor een afname in energie. Lossen we bijvoorbeeld ammoniumnitraat op in water, dan ga je een stof verspreiden in een medium, wanorde en dus entropie wordt groter. Deze ontstane ionen worden vervolgens gehydrateerd (ze trekken water naar zich toe), wanorde en dus entropie wordt kleiner.

Het totale effect laat zien wat er met het systeem gebeurt: in dit geval koelt het water af. De toename in entropie door het breken van de bindingen is groter dan de afname door de hydratatie: de energie in het systeem neemt dus af en het water koelt af.

Kun je een voorbeeld geven van zo'n evenwichtsopgave? En dan het liefst een waar je zelf moeite mee hebt.

Reageer