vloer poetsen met azijn

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

vloer poetsen met azijn

Mijn vrouw poetst haar tegels in haar hobbykelder met azijn.Het ontsmet denkt ze.

Nu heb ik alleen in deze ruimte dat er op de cementvoegen van de tegels een witte poeder komt. Het bloeit er werkelijk op. Er zijn er die zeggen dat is salpeteruitslag, anderen zeggen calciumnitraat.Wat zou het kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vloer poetsen met azijn

Beide mensen weten niet waar ze het over hebben. Azijnzuur is een zuur, en is in staat cement op te lossen. Als het water daarna verdampt, houd je calciumacetaat over. Zou je echt willen ontsmetten, dan is bleek een veel betere optie. Houd wel de deur open. Bleek heeft een veel betere desinfecterende werking.

Berichten: 5

Re: vloer poetsen met azijn

Bedankt. Maar hoe kom ik dan aan dat witte poeder, is dit waarschijnlijk een bacterie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vloer poetsen met azijn

Dat zei ik toch? Dat is calciumacetaat, dat neerslaat op je cement. ;)

Berichten: 5

Re: vloer poetsen met azijn

hartelijk bedankt

Berichten: 1.379

Re: vloer poetsen met azijn

Een niet-scheikundige zou dit best salpeter kunnen noemen. Want dat woord betekent immers letterlijk "zout uit steen".
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 840

Re: vloer poetsen met azijn

Als u het calciumacetatat gaat opruimen kunt u er nog iets mee doen, als u interesse heeft. Los het op in zo weinig mogelijk water (verzadigde oplossing), en voegt wat (2x het volume ofzo, ik weet niet de optimale verhouding) alcohol toe (liefst de 96% alcohol uit bouwmarkt, maar anders kan brandspiritus denk ik ook). Je krijgt dan een soort gel die brandbaar is, en je kan het bijvoorbeeld gebruiken omhet haardvuur aan te krijgen, veiliger dan vloeibaar ethanol :P

Berichten: 5

Re: vloer poetsen met azijn

salpeter of calciumacetaat is dit schadelijk voor de gezondheid? en met wat krijg

ik dat wit poeder nu weg?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vloer poetsen met azijn

Calcium en azijnzuur zijn 2 stoffen die toch al in je lichaam voorkomen. Schadelijk lijken me die paar g op de muren dus niet. Het zal ook niet verdampen.

Berichten: 216

Re: vloer poetsen met azijn

Je krijgt het weg door gewoon met water schoon te maken, geen azijn meer dus.

Reageer