pH berekenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

pH berekenen

Op dit moment lukt chemie me heel goed, alleen lig ik nogal in de knoop met het berekenen van de pH.

Een voorbeeldoefening die ik zou moeten kunnen oplossen:

Wat is de pH van 0,02M KF.

Ik schrijf dan altijd eerst de reactie op met H2O:

KF <==> k+ + F-

En vervolgens:

F- + H20 ==> FH + OH-

K+ + H20 ==> KOH + H+

Ik denk dat ik zo nog steeds juist ben?

Maar nu vraag ik me af hoe ik nu uit deze gegevens kan afleiden of ik te maken heb met een zuur of een base en of het dan nog sterk of zwak is zodat ik de juiste formule kan toepassen.

Ik heb al vanalles geprobeerd, maar ik kom de juiste oplossing (pH = 7,88), maar niet uit.

Waar ik dus enorm mee worstel: hoe ik uit zo'n opgave kan zien of het om een zwak/sterk zuur of base gaat.

Iemand die me kan helpen of tips kan geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH berekenen

Lijkt kaliumhydroxide je een zwakke base? Nee? Waarom schrijf je dan dat evenwicht op?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: pH berekenen

Allereerst even dit:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Het maakt je reactievergelijkingen een stuk duidelijker ;) .

Theoretisch gezien heb je de juiste reacties, maar die tweede
K+ + H20 ==> KOH + H+
treedt niet op. Met chemielevel 7 zou je dat eigenlijk allang moeten weten 8-) .

Zoek de Kb op van F-, dan weet je of het een sterke of zwakke base is (en HF een sterk of zwak zuur).

Schrijf dan de formule op voor de Kb. Daar zit een [OH-] in. Uit die formule moet je de pH kunnen berekenen.

Berichten: 42

Re: pH berekenen

Ik moest met een chemlevel 4,5 ook ff nadenken :oops:

Bij deze opgaven moet je sowieso je binas/tabellenboek bij de hand hebben.

Correct me if i'm wrong maar alle zuren met een Kz waarde van >1 zijn sterke zuren, de rest is zwak.

Bij basen ligt dit iets anders maar volgens mij zijn bijna alle base die in een [X+] en een [OH-] uit elkaar vallen sterke base.

Bij deze opgave valt KF uit elkaar in K+ en F-

In de zuur- en baseconstantentabel kom je wel een F- tegen maar geen K+, dus volgens mij kun je ervanuit gaan dat alleen de F- reageert met H2O en je dus hier verder op moet borduren.

F- + H2O -> HF + OH-

de Kb waarde van F- = 1,4 * 10^-11 (dus zwakke base)

KF = 0,02M dus F- is ook 0,02M

als dit invult in de standaard formule voor zwakke bases:

Kb = ([HF][OH-]) / [F-]

Hier moet je zelf de [OH-] mee berekenen.

en dan:

pOH = -log [OH-] en

pH = 14 - pOH

ik kom zelf uit op pH = 7,72

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: pH berekenen

Beste iedereen,

ik heb nog een andere manier van oplossen:

1. F- + H2O in evenwicht met HF + OH-

hieruit volgt een Kb formule = [HF] x [OH-] / [F-]

2. nu is in dit evenwicht HF=OH-

3. Kb wordt dan [OH-]x[OH-] / [F-]

de totale hoeveelheid base Cb= [F-]+ [OH-]

hieruit volgt dat de hoeveelheid [F-]= Cb - [OH-]

deze laatste formule voeren we in , in de formule bij "3" en we bekomen een tweedegraadsvergelijking in [OH-] met Cb= 0.02 mol/l .

ik hoop dat ik nergens een redeneerfout gemaakt heb.

Moderatoren, , controleer eens AUB?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: pH berekenen

Ik zie geen verschil tussen jouw methode en die van frankknarf...

De berekening levert een benadering voor de pH.

Ik kan me uit een grijs TH-verleden herinneren (tja sorry, pH-berekeningen behoren al heel lang niet meer tot mijn dagelijks werk) dat je in dit soort gevallen (pH tussen 6 en 8) voor een exacte berekening eigenlijk de bijdrage van het waterevenwicht aan de pH moet meenemen: 2H2O <--> H3O+ + OH-.

Door de aanwezigheid van het F- wordt dit evenwicht weliswaar naar links gedrongen, maar de hierdoor aanwezige [H3O+] van het waterevenwicht levert nog altijd een kleine bijdrage aan de pH.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: pH berekenen

Hoe weet "Frankknarf" welke de concentraties zijn aan HF en F- ?

Nergens wordter duidelijkgesteld welkede waardenanders kunnen zijn.

Meer nog:HF kan onmogelijk gelijk zijn aan F-, daar we te makenhebben met een zwakke base(vandaar evenwicht en niet-aflopend), maar ook,anders is de Kb=[OH-], en datkan volgens mij niet.

dus denk ik dat er dient rekening te worden gehouden met detotale hoeveelheid aan base Cb, maar deze bestaat uit OH- en vrijgesteld F-

Reageer