brominatie van anisole

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

brominatie van anisole

Hallo,

Ik ben bezig met een synthese project, en heb een (klein) probleempje, in een van mijn synthese stappen moet ik methoxybenzeen ( anisole ) later reageren met Broom.

volgens de literatuur is dit een fiedelcrafts alkylering, maar in de praktijk valt dit nogal wat tegen.

ik heb het hele internet afgespeurd om een ''soort van werkwijze '' waar ik mijn eigen van kan afleiden.

Als er brominatie plaats vind zullen er twee producten onstaat, namelijk ortho-en-para broomanisole. resp. 4% en 96%.

Dit mede door sterische hindering van het grote anisole groepje.

Weet iemand misschien iets van de reactie omstandigheden af voor een brominatie?, temperatuur? ( ik dacht zelf aan ong. 80graden ), ik wil als katalysator aluminiumtrichloride gebruiken. Dit alles in een reflux opstelling?

alle ideen zijn welkom :)

alvast bedankt
Naja, denk er maar over na!

Berichten: 31

Re: brominatie van anisole

Voor deze reactie zou ik geen AlCl3 gebruiken. Als het al nodig is om deze reactie te katalyseren dan zou ik FeBr3 gebruiken. Deze reactie kun je zonder katalysator uitvoeren, juist door de invloed van de methoxygroep. Een reactie van Br2 met anisole in azijnzuur zou het gewenste product moeten opleveren.

Hier wat achtergrond info:

http://www.cem.msu.edu/~reusch/VirtualText/benzrx1.htm

http://depts.washington.edu/chemcrs/bulkdi...otes_12_pt2.pdf

Berichten: 20

Re: brominatie van anisole

hartstikke bedankt!!!

een nogal logische oplossing, jammer dat ik daar niet op kwam!

nu even bekijken of ik de ortho-en-para-broomanisole uit elkaar haal voor de grignard reactie of er na.
Naja, denk er maar over na!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: brominatie van anisole

Beter erna, de orthovariant zal bijna niet reageren door sterische hindering. Ik verwacht dan ook dat je bijna puur (4-methoxyfenyl)-whatever-ol krijgt.

Berichten: 20

Re: brominatie van anisole

Bedankt,

Mijn gedachten gingen hier ook al naar uit. Ik heb al her en der wat synthese stappen veranderd zodat ik niet zit met een mengsel van R,S, e.d. combinaties. Gewoon één puur product als eindproduct.

Als mijn synthese een beetje wil lukken zal ik wel wat meer informatie posten over synthese stappen/procedures voor de liefhebber.
Naja, denk er maar over na!

Berichten: 20

Re: brominatie van anisole

vandaag is gebleken dat een brominatie perfect werkt met 99% azijnzuur als oplosmiddel.

Wat problemen waar rekening mee gehouden moet worden:

bij de brominatie komt veel warmte vrij. Een drie halskolf met een druppel trechter ( met broom en azijnzuur ) zijn nodig. Op deze manier kunnen de dampen goed ontsnappen, en slaan ze niet terug in de druppel trechter.

na de brominatie, wat ''anti-broom'' thiosulfaat toevoegen ( paar druppels ) voor de overmaat broom. Verder oplossen in water en de water-laag van de organische-laag scheiden.

Bij het opschalen kreeg mijn oplossing een hele andere kleur, en ging het scheiden niet zo lekker met alleen water. Ik heb wat diethylether toegevoegd, waterlaag nog 2x gewassen, en de ether laag ook. Indampen op de rota-vapor.

IR spectrum van de proef op kleine schaal kwam perfect over met dat van P-Bromo-Anisole. IR spectrum van de opschalen volgt nog.

op naar stap 2:)
Naja, denk er maar over na!

Reageer