[scheikunde] voorberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] voorberekening

Heey,

Ik heb misschien een hele domme vraag.

Maar hoe moet je een voorberekening maken, (in het algemeen dus niet over een specifieke proef).

Zelf kom k er niet uit, ik heb geprobeerd een voorberekening te maken van de

bepaling van Kaliumpermanganaat potentiometrisch en k kom niet verder dan het onderstaande.

Code: Selecteer alles

        +         -       -           2+

16 H3O   + 2 MnO4  + 10 I   --> 2 Mn    + 5 I2   + 24 H2O
m KMnO4 = (250,0) x (158,0) x m

(+ 800mg) 5 x V x 165,96

Waarin:

158,0 de molmassa van kaliumpermanganaat is (g/mol)

165,96 de molmassa van kaliumjodide is (g/mol)

m de inweeg kaliumjodide is (mg) (+ 270 mg)

V het verbruik aan kaliumpermanganaat oplossing is (ml) (+

5 afkomstig uit reactievergelijking

250,0 het totale volume KMnO4 - oplossing is

Dit is wat k geprobeerd heb:

nKI = mKMnO4

MKMnO4

En volgens mij klopt er helemaal niks van :(, want k weet helemaal niet wat k moet voorberekenen en k krijg dan een uitkomst, waar k verder niks meer aan kan doen.

Ik hoop dat k genoeg info. heb gegeven en dat iemand mij kan helpen of uitleggen wat k moet doen dan kan ik weer verder met mijn verslag.

Alvast bedankt

MvG LJ

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] voorberekening

Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet, of liever wat je aan het doen bent.

Leg eens even stap voor stap uit wat je wilt berekenen? (en wat bedoel je met een 'voorberekening'?)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] voorberekening

Normaal is je gegeven welke concentratie de stof ongeveer heeft die je moet titreren (analyt). Uit deze concentratie kun je dan berekenen hoeveel permanganaat-oplossing je in dit geval uit de buret moet toevoegen (titrant).

In feite voer je dus precies dezelfde berekeningen uit als tijdens de titratie.

Men spelt ik trouwens als Ik. Met een i dus. Laten we de breezahtaal aub achterwege ;)

Zoals ik hier zie, ga je kaliumpermanganaat stellen op een bekende hoeveelheid kaliumjodide. Als men je dus heeft verteld wat die kaliumpermanganaat-concentratie ongeveer is, kun je dus berekenen hoeveel van die kaliumpermanganaat-oplossing je ongeveer nodig hebt.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] voorberekening

Beryllium schreef: Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet, of liever wat je aan het doen bent.

Leg eens even stap voor stap uit wat je wilt berekenen? (en wat bedoel je met een 'voorberekening'?)
Zoals Beryllium (en Fuzzwood) al vraagt wat wil je precies bereken?

Wil je de kaliumpermanganaat oplossing stellen? (Concentratie bepalen)

Welke waarde wil je uit je vergelijking krijgen? Als je dat even zegt kan ik je wel helpen. Kun je er ook bij zetten wat je precies gaat doen, de volumes etc. de stappen die in je methode staan? Ik neem aan dat je niet de totale 250ml gaat titreren..

Berichten: 9

Re: [scheikunde] voorberekening

heey, ik moest aantonen dat de inweeg van KI 270 mg moest zijn, dat was heel simpel. :P

ik heb een vriend van me gevraagd en het voorschrift laten zien en hij heeft me gezegd wat de bedoeling was :)

In het begin wist k helemaal niet wat k moest voorberekenen zoals jullie al vroegen wat k nou precies wilde, dus k dacht zet eens wat gegevens op het forum en miss kan iemand me verder helpen.

Gelukkig had die vriend de bepaling al gedaan, dus hij wist er alles van :)

Maar toch bedankt voor het reageren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] voorberekening

LucaLj schreef: heey, ik moest aantonen dat de inweeg van KI 270 mg moest zijn, dat was heel simpel. :P

ik heb een vriend van me gevraagd en het voorschrift laten zien en hij heeft me gezegd wat de bedoeling was :)

In het begin wist k helemaal niet wat k moest voorberekenen zoals jullie al vroegen wat k nou precies wilde, dus k dacht zet eens wat gegevens op het forum en miss kan iemand me verder helpen.

Gelukkig had die vriend de bepaling al gedaan, dus hij wist er alles van :)

Maar toch bedankt voor het reageren.
En dat is dus precies wat ik ook zei, maar dat je dat zelf kon berekenen. Ergo: je hebt je gewoon de hele proef nu laten voorzeggen, en er niets van geleerd.

En ik spel je nog altijd met een i.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] voorberekening

Ik heb me niks laten voorzeggen hij heeft me alleen gezegd wat ik moest bereken en dat k dat m.b.v. de formule moest doen, verder heb ik het zelf uigezocht.

Dus wat heeft hij me dan voorgezegd ? want dat beweer jij en daar kan ik niet goed tegen, want ik heb de rest helemaal zelf uitgezocht en opgelost.

Dus ik heb zeker wat geleerd en trek in het vervolg geen voorbarige conclusies, want dat werkt alleen maar tegen je.
En dat is dus precies wat ik ook zei, maar dat je dat zelf kon berekenen.
Dit is trouwens ook niet al te best Nederlands nu we toch even bezig zijn.

MvG

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] voorberekening

Ik beweerde dat, omdat je dat zo liet overkomen:

ik heb een vriend van me gevraagd en het voorschrift laten zien en hij heeft me gezegd wat de bedoeling was :)

Gelukkig had die vriend de bepaling al gedaan, dus hij wist er alles van :)

De conclusie betreffende het voorzeggen trok ik dus uit die 2 stukjes.

Reageer