Sporen Cladosporium oogsten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

Sporen Cladosporium oogsten

Hallo,

Voor een onderzoekje heb ik diverse schimmels nodig. Aangezien ik dadelijk een bepaalde spike nodig heb ben ik ter voorbereiding even alle mo's aan het doorverdunnen en tellen, om te kijken of de afdoding etc. is zoals verwacht.

Ik werk door de schimmels op SAB of MALTagar in een rouxfles te laten groeien en met behulp van reductievloeistof en glasparels los te schudden. Deze oplossing tel ik, al dan niet na verdunnen, en deze verdun ik door tot de gewenste dikte.

Waar ik een Penicillium toch zeker 100 keer moet verdunnen voordat hij uberhaubt telbaar is, krijg ik bij Cladosporium in een pure oplossing net 10 sporen in mijn telkamer geteld. Dit is te weinig voor een representatieve telling. Op internet kan ik niet terug vinden dat het nou zo'n moeilijk beestje is, iemand tips?

Ik zat er zelf aan te denken om een afdraaistap toe te voegen. Verder heb ik nu gewerkt met SAB (groeit hij enorm goed op) maar heb nu ook een MALT geënt (groeit hij wel erg langzaam en slecht op...). In het ergste geval ga ik maar "blind" verdunnen en alles afenten.

Hoor graag of ik nog meer kan proberen en of het herkenbaar is.

Bedankt alvast!

Marloes
Bij gebrek aan beter: .

Reageer