Proef voor verband bubbels in frisdranken

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 7

Proef voor verband bubbels in frisdranken

Ik moet samen met 2 andere leerlingen voor chemie een groepopdracht maken. Wij moeten zelf een proef bedenken en uitvoeren over het verband tussen de hoeveelheid bubbels in frisdranken en de Ph van deze frisdranken.

Kent iemand een proef of proeven die wij in maximaal 1uur kunnen doen om dit te testen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

Nou...

Wat zijn de bubbels eigenlijk voor gas?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 7

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

Beryllium schreef: Nou...

Wat zijn de bubbels eigenlijk voor gas?
Koolstofdioxide. CO2.

We wouden dit misschien testen met kalkwater maar dit zou volgens mij zeer moeilijk zijn om te bepalen hoeveel koolstofdioxide er in zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

kan je doen,

neem demiwater en los een vaste hoeveelheid calcium er in op (overmaat) leid koolzuurgas er doorheen, indampen en berekenen hoeveel massa vaste stof je er bij hebt gekregen.

het is wel een omslachtige manier en je betrouwbaarheid is redelijk laag maar het zou kunnen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

ArcherBarry schreef: kan je doen,

neem demiwater en los een vaste hoeveelheid calcium er in op (overmaat) leid koolzuurgas er doorheen, indampen en berekenen hoeveel massa vaste stof je er bij hebt gekregen.

het is wel een omslachtige manier en je betrouwbaarheid is redelijk laag maar het zou kunnen.
Ik snap de proef niet zo goed en ik ben inderdaad niet zeker of dit de beste is.

Wat is demiwater? Is dit gedestilleerd water?

Berichten: 252

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

Verband tussen hoeveelheid bubbels en pH? Lijkt me niet mogelijk. Hoe wordt hoeveelheid bubbels gemeten of aangeduid?

De hoeveelheid opgeloste CO2 is afhankelijk van de druk in het flesje. Van zodra je het flesje opent wordt de druk atmosferisch en gaat alle gas dat onder normale luchtdruk niet in oplossing kan blijven eruit. Na een tijdje is de concentratie opgelost gas in evenwicht met de partieeldruk van het gas in de lucht. Die hoeveelheid ka bijdragen tot de pH waarde van je frisdrank. In de praktijk kom je niet lager dan pH 6 als je enkel CO2 in aanmerking neemt. Frisdranken zijn echter veel zuurder. De pH wordt dus veel meer bepaald door andere stoffen (heel vaak citroenzuur) dan door de hoeveelheid van welk gas dan ook, en nog minder door de bubbels.

Je weet toch dat als je met een fles frisdrank (of champagne :D ) schudt voor het openen, je veel meer bubbels hebt. Maar of de pH verandert door het schudden, valt te betwijfelen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

relatie tussen bubbels en pH in cola lijkt me lastig door de hoge concentratie fosforzuur. De koolzuur heeft volgens mij geen significante invloed op de pH waarde.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

relatie tussen bubbels en pH in cola lijkt me lastig door de hoge concentratie fosforzuur. De koolzuur heeft volgens mij geen significante invloed op de pH waarde.
Dit zou goed kunnen. Maar dan nog moeten wij een proef uitvoeren die dat dan aangeeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

je kan een proef verzinnen door bijvoorbeeld cola, spa rood, sinas en cassis te nemen en kijken of het gehalte koolzuur een significante invloed heeft t.o.v. de pH.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

je kan een proef verzinnen door bijvoorbeeld cola, spa rood, sinas en cassis te nemen en kijken of het gehalte koolzuur een significante invloed heeft t.o.v. de pH.
Maar hoe meet je dan de ph? Met een universele indicator?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

pH electrode, universeel indicator papier, loog titratie en dan berekenen.

dat zijn de 3 makkelijkste methodes.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

Maken we hier geen denkfout??? 8-)

De aanwezigheid van andere zuren dan koolzuur doet er niet toe. Dat daardoor de pH lager is betekent voor het koolzuur dat het evenwicht verder naar de H2CO3-kant ligt en dat er dus meer bubbels ontstaan.

Ik denk dat er wel degelijk een verband is tussen het aantal bubbels per tijdseenheid en de pH, ander zuur aanwezig of niet.

Dit idee van Archerbarry is gewoon goed (mits er voor ´calcium´ ´calciumhydroxide´ gelezen wordt):
neem demiwater en los een vaste hoeveelheid calcium er in op (overmaat) leid koolzuurgas er doorheen, indampen en berekenen hoeveel massa vaste stof je er bij hebt gekregen.
De vraag is of het voor lofight in de praktijk uit te voeren is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

calcium --> oplossen --> CaOH2

dus ja, voor calcium bedoel ik een calciumhydroxide oplossing.

het is de simpelste opstelling die ik kan bedenken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

CaOH2
Ca(OH)2.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 252

Re: Proef voor verband bubbels in frisdranken

Ik denk dat er wel degelijk een verband is tussen het aantal bubbels per tijdseenheid en de pH, ander zuur aanwezig of niet.


Ben niet overtuigd. volgens mij hangt het aantal bubbels per tijdseenheid (die ontsnappen bij openen van een flesje) vooral af van het drukverschil, de diameter van de flessenhals en de temperatuur.

Reageer