Fluorescerende vloeistof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Fluorescerende vloeistof

Hoi,

Ik ben bezig met een klein projectje waarbij ik bepaalde delen van een metaal (bijv ijzer of alu) wil laten oplicht dmv fluorescentie. Ik dacht er daarvoor aan om de delen die ik wil laten oplichten in te spuiten met een vloeistof die fluorescerend is bij beschijning met bijv. UV licht.

Nu heb ik een beetje gegoogled enzo maar kan ik hier eigenlijk niet heel veel over vinden. Volgens mij is zinksulfide wel een goede stof hiervoor, maar dit is volgens mij best duur.

Heeft iemand van jullie nog een idee hiervoor?

Groetjes,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Fluorescerende vloeistof

Het vinden van een fluorescente stof hoeft niet zo moeilijk te zijn.

Lastiger is het denk ik ervoor te zorgen dat de stof goed hecht aan het metaal... en daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel kennis van.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Fluorescerende vloeistof

OK dit was inderdaad mijn volgende vraag :P Het liefst wil ik een stof die niet zomaar weer van het metaal af spoelt zoals water. Zou een gewone fluorescerende verf werken, die ik bij de gamma koop?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Fluorescerende vloeistof

Dat laatste zou wel een idee zijn.

Wat je eventueel zou kunnen doen is een fluorescerende stof mengen met een (kleurloze) primer; dat hecht wel redelijk denk ik. Nadeel van de fluorescerende verf kan zijn dat die van zichzelf al fel gekleurd is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Fluorescerende vloeistof

OK en waar kan ik deze stoffen zoal vinden? Zoveel verstand heb ik er allemaal niet van :P

Reageer