[scheikunde] ppm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 915

[scheikunde] ppm

Op één van mijn volgende taken heb ik als opgave gegeven:

In een labo chemie (6 m lang, 5 m breed en 3 m hoog) valt een kolfje chloroform (CHCl3) van 10 ml. Chloroform heeft een dichtheid van 1,48 g/ml.

De MAC-waarde (maximaal aanvaardbare concentratie) voor chloroform bedraagt 10 ppm. Is de MAC-waarde overschreden zodat het labo dient te worden ontruimd? (1 ppm = 1 mg/m³)

Het antwoord dat de website waar ik het op vond me gaf, verschilt danig van mijn antwoord. Wie vindt er welke waarde en hoe?

Mijn antwoord: 164 ppm De MAC-waarde is dus overschreden en het labo moet ontruimd worden.

Werkwijze (ik raad aan, dat je eerst zelf eens probeert ;) : 10 ml x 1,48 g/ml. Dit omzetten naar mg: 14800 mg. Dit zit in (6 x 5 x 3) m³ = 90 m³, dus 164 ppm

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] ppm

Snelle berekening...

10 mL * 1.48 g/mL = 14.8 g = 14.8 x 103 mg.

Inhoud lab: 6x5x3 m = 90 m3.

Ervan uitgaande dat alle chloroform verdampt, geen vervesing van de atmosfeer plaatsvindt, niets wegtrekt, enzovoorts...:

14.8 x 103 mg / 90 m3 = 164 ppm => MAC-waarde overschreden.

[edit]

K*T, zie nu pas dat je het antwoord zelf al had neergetypt. Moet nog even wakker worden geloof ik.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: [scheikunde] ppm

Bij een incidentele spil heb je geen boodschap aan de standaard MAC-waarde om het lab te ontruimen, je zult dan de de MAC-15 of MAC-c moeten gebruiken als deze al is vastgesteld.

De MAC-waarde is op een level waarbij je gedurende je hele arbeidsleven mag werken zonder dat je schade kunt verwachten.

Berichten: 915

Re: [scheikunde] ppm

't Is maar een oefeningetje. MAC en andere consorten zijn wat te uitgebreid. Heb dat alleen maar toegevoegd om de interesse een beetje te wekken (wat zegt 164 nu als getal?)

Goeiemorgen Beryllium ;) bedankt om 't zelfde resultaat uit te willen komen

Berichten: 39

Re: [scheikunde] ppm

De benadering zoals hierboven gedaan klopt niet en daarom vindt je waarschijnlijk een afwijkend antwoord.

ppm = part per million

dus

of ml/m3 --> ppmV (Volume)

of mg/kg --> ppmW (Mass)

Kijk voor definities en rekenvoorbeelden op:

http://www.thuisexperimenteren.nl/infopages/ppmvppmw.html

NB 1 ppm = 1 mg/l gaat alleen op bij water van 20 oC.

Berichten: 915

Re: [scheikunde] ppm

(1 ppm = 1 mg/m³)
Daarom dat dit er bij staat (stond trouwens ook bij de originele opgave)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] ppm

RuudH schreef: De benadering zoals hierboven gedaan klopt niet en daarom vindt je waarschijnlijk een afwijkend antwoord.

ppm = part per million

dus

of ml/m3 --> ppmV (Volume)

of mg/kg --> ppmW (Mass)
Klopt.

Maar dat is precies de reden dat je het eigenlijk (vind ik) niet meer over ppm mag hebben. De eenheid is te vaag.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer