malonzuurester

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 251

malonzuurester

Collegae,

Ik zit ondertussen in de cursus "basisbegrippen organische chempie" aan het hoofdstukje over esters. Daar hoort ook een practicum bij. Tijdens het verzamelen van de nodige chemicaliën vond ik een pot malonzuur.

Ik heb tot nu toe in geen enkel practicum de bereiding van een malonzuurester weten uitvoeren.

Weet iemand :

- waarom ?

- of er een practicumvoorschrift uberhaupt te vinden is ?

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen.

J. D. K.

Berichten: 20

Re: malonzuurester

hai,

probeer www.orgsyn.org is. Erg behulpzame site, met een enorme database aan syntheses.

maar om een malonzuur te veresteren... het zuur raakt volgens mij -OH kwijt, en het alcohol een H. Waarna, de alcohol rest. Bv. O-CH3 aan de zuurrest gaat zitten.

je zou natuurlijk wat 1,3propaandizuur, en een overmaat methanol kunnen toevoegen, en gewoon kijken wat er gebeurd?
Naja, denk er maar over na!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: malonzuurester

"malonester" (diethylester van malonzuur) wordt voor van allerlei syntheses gebruikt waarbij wordt gebruikt dat de CH2 groep zuur is, maar ik heb nooit gehoord of het zelf een verbinding is die lastig te maken is.

Berichten: 31

Re: malonzuurester

je zou natuurlijk wat 1,3propaandizuur, en een overmaat methanol kunnen toevoegen, en gewoon kijken wat er gebeurd?
Om deze reactie te laten plaats vinden heb je wel nog een zuur als katalysator nodig. Een veelgebruikte methode om esters te maken uit carbonzuren is door het carbonzuur op te lossen in een alcohol (bv. MeOH of EtOH), en vervolgens thionylchloride (SOCl2) toe te voegen. In situ genereer je nu HCl, wat de reactie katalyseert. De ester die je krijgt is hangt af van het alcohol dat je gebruikt, zo levert MeOH de methylester en EtOH de ethylester.

Berichten: 86

Re: malonzuurester

Is dat niet een bewerkelijke manier om 'alleen' HCl te maken? Krijg je geen zuurchloride gevormd (en alkylchlorides van je alcohol, hoewel dit vast minder snel gaat)?

Berichten: 31

Re: malonzuurester

Het meest waarschijnlijke is dat thionylchloride eerst reageert met alcohol, omdat dit ook tevens je oplosmiddel is en dus in grote overmaat aanwezig. Hierbij ontstaat inderdaad een alkylchloride, maar dit zijn veelal vluchtige verbindingen (ligt aan het gebruikte alcohol) die je gemakkelijk kwijt raakt tijdens de zuivering. De kans dat een zuurchloride wordt gevormd en ook overblijft is nihil, omdat een gevormd zuurchloride direct zal reageren met het alcohol tot je gewenste ester.

Berichten: 86

Re: malonzuurester

Ok, maar ik vroeg me af je je ester krijgt via het in situ ontstane zuurchloride (reageert direct weg) of dat het gaat om het HCl wat je carbonyl alleen protoneert, en verder tot een gewone verestering leidt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: malonzuurester

Als het al vormt, dan is dat de langzaamste stap in het proces. Zodra dat is gevormd, plakt meteen je alcohol eraan.

Berichten: 147

Re: malonzuurester

Thionylchloride zit zeker niet in je mengsel om alleen HCl te generenen. Ik denk niet dat je carbonzuur aan zal vallen op alkylchlorides, zeker niet in zuur milieu.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: malonzuurester

Ik vind deze toepassing van thionyl chloride ook redelijk apart...

Ik zou dan eerder het malonzuur een dagje in pure SOCl2 gooien (klein beetje verwarmen), destilleren en vervolgens refluxen in het gewenste alcohol.

Reageer