Aantal enantiomeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Aantal enantiomeren

Hallo,

als ik het goed heb begrepen, kan je het aantal enantiomeren bepalen

aan de hand van het aantal chirale centra in het molecuul.

Dus een molecuul met 3 chirale centra zou 32 =9 enantiomeren

moeten hebben.

Ik kom er echter maar op 8 uit:

RRR SSS

RRS SRR

RSS SSR

RSR SRS

Welke zie ik hier over het hoofd?

Of heb ik gewoon een verkeerde formule?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aantal enantiomeren

Je gebruikt de formule verkeerd, jij doet: aantal variabelen^aantal mogelijkheden per variabelen, terwijl het aantal mogelijkheden per variabelen^aantal variabelen moet zijn. Ergo: 23=8. ;)

Berichten: 541

Re: Aantal enantiomeren

het is 23=8

Berichten: 195

Re: Aantal enantiomeren

Een specifiekeverbinding kan maar twee enantiomeren hebben (= spiegelbeeldisomeren, b.v. RRR en SSS). Alle andere stereoisomeren noemen we diastereomeren, die elk ook weer uit twee enantiomeren bestaan.

Dus: bij drie stereocentra zijn er 23 = 8 stereoisomeren, dit zijn vier diastereomeren (elk twee enantiomeren).

N.B.: De kwestie wordt complexer als er twee of meer stereocentra dezelfde substituenten hebben

Berichten: 14

Re: Aantal enantiomeren

Hartstikke bedankt voor jullie snelle reactie!

Het is me nu duidelijk.

Ik heb dinsdag namelijk tentamen en aangezien de OC tentamens altijd lang zijn,

kan zon formule zeker van pas komen :P

Extra bedankje @ molecular,

Ik werd al een beetje verward door het feit dat diastereomeren van een verbinding onderling enantiomeren kunnen zijn.

Als het goed is heb ik het nu helder,

RRR heeft een diastereomeer RSS, welke SSR als zijn enantiomeer heeft, en deze laatste is ook weer een diastereomeer van RRR.

Berichten: 195

Re: Aantal enantiomeren

Ozdorp schreef: Als het goed is heb ik het nu helder,

RRR heeft een diastereomeer RSS, welke SSR als zijn enantiomeer heeft, en deze laatste is ook weer een diastereomeer van RRR.
Bijna! De enantiomeer van RSS is SRR (dus elk stereocentrum de omgekeerde configuratie), niet SSR, maar misschien was dat een typfoutje.

Berichten: 14

Re: Aantal enantiomeren

Haha ja het was een denk/typfoutje, ik probeerde om de letters zegmaar ook te spiegelen, maar dat deed ik dus fout :P

Spiegelbeeld van RSS is in molecuulvorm idd SRR.

ik was in de war met het spiegelen van de letters en het spiegelen van de moleculen in gedachten :)

Bedankt!

Reageer