Petroleumether

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Petroleumether

Hallo,

Ik heb een vraag...

Is de molecuulformule van petroleumether C5H12?

En behoort petroleumether tot de alkanen?

Het verschil tussen ether en petroleumether. Is dat ether behoort tot de ethers en petroleumether behoort tot de alkanen?

Berichten: 7

Re: Petroleumether

Hallo,

Petroleumether is inderdaad te scharen onder de alkanen.

Feitelijk is het een mengsel van alkanen die gedestilleerd worden uit ruwe olie met een kooktraject van 40-60 of 60-80 °C (dit zijn de enige die ik ken, misschien zijn er wel meer)

voor het gemak wordt C5H12 aangehouden.

de naam petroleumether heeft niets te maken met een c-o-c groep, maar met het feit dat het een vluchtige stof is.

vroeger werd de naamgeving gebaseerd op fysische eigenschappen, zoals kookpunt. vluchtige stoffen werden ethers genoemd.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Berichten: 1.816

Re: Petroleumether

De naam petroleum ether is inderdaad verwarrend. Waarschijnlijk heet het "ether" omdat het makkelijk verdampt.

Het is (zijn) een mengsel van alkanen die tussen 2 temperatuursgrenzen opgevangen worden. Zo heb je PE 40-60 en 60-80 enz.

Dus wil je grofweg een formule dan kan dat niet, sinds het een aardoliefractie is en dus een mengsel van allerlei alkanen. Kijk maar eens wat het kookpunten zijn van jouw pentaan en eventueel hexaan en de isomeren daarvan.

Dubbel antwoord, maar dat komt vaker voor.

PS wasbenzine valt ook onder de PE groep alleen die zit rond de 120° C ( 120 - 140, dacht ik)
LiA

Reageer