reductie met LiAlH4

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

reductie met LiAlH4

In een synthesestap zou ik 4-amino 5-nitroso 1,3 dimethyluracil willen reduceren tot 4,5 amino 1,3 dimethyluracil gebruik makende van LiAlH4. Ik kan geen gebruik maken van de palladium op koolstof methode met H2 gas.

Waarschijnlijk worden de 2 carbonyl groepen ook gereduceerd tot OH groepen. Kunnen die dan op hun beurt terug geoxideerd worden met dichromaat in een reflux? Of wordt de amine dan ook geoxideerd?

Berichten: 840

Re: reductie met LiAlH4

Wil je dit echt gaan doen? 8-[

Je zit toch op de middelbare school? Dus, doe je dit thuis of op school? Ik hoop niet thuis...

Ik weet wel vrij zeker dat de carbonyl-groepen zullen worden gereduceerd tot OH-groepen.

Deze zou je weer kunnen terugoxideren met dichromaat, maar ik denk dat je dan eerst de amino-groepen moet beschermen, door bijvoorbeeld deze eerst te acetyleren met azijnzuuranhydride, en na de oxidatie zou je dit weer kunnen hydrolyseren.

Je wilt toch vervolgens naar caffeine? Misschien met formamide, gevolgd door methylering met MeI of Me2SO4 ?

Als ik eerlijk ben ik vind ik dit echt veel te ver gaan voor een middelbaar-school experiment en onverantwoord! LiAlH4 heeft een hele slechte repuatie, en is pyrofoor en kan zomaar in de fik vliegen. Als je dat dan ook nog in een brandbaar solvent hebt, zoals THF, heb je een gigantisch probleem --> ontruimen. Dit soort ontbrandingen zijn zelfs talloze keren gebeurd in universiteits-laboratia, waar de condities veiliger zijn dan op school.

Werkt NaBH4 niet? Dit is VEEL veiliger. Of iets anders?

Pd/C katalysatoren kunnen ook gevaarlijk zijn, vorig jaar is een student in fik gevlogen bij ons, omdat ze bij de reductie de reagentia in de verkeerde volgorde toevoegde, en Pd?C heeft de neiging ineens te gaan gloeien bij bepaalde condities --> de MeOH vloog in de fik.

De methylering is ook gevaarlijk gezien de giftigheid. Stoffen als MeI en dimethylsulfaat zijn heel erg carcinogeen (alkylerende stoffen horen tot de groep van de meest carcinogene stoffen die bestaan). Dimethylsulfaat is extreem giftig, en is gevaarlijker dan HF bij huidcontact.

ALS je dit gaat doen, alle veiligheids voorschiften uitvoeren. Dus bij de reductie (in zuurkast) werken onder een stikstof of argon atmosfeer en blusdeken en brandblusser binnen handbereik. Bij de methylering geen dimethylsulfaat gebruiken, maar MeI (of trimethylfosfaat, ik denk dat dat ook werkt, en is minder giftig), en bestendige handschoenen dragen en werken in goedwerkende zuurkast.

Ik zeg dit omdat TOA's laks kunnen zijn met veiligheid, en in anorganische chemie en niet de risicovolle organische chemie kan dit, maar daar horen deze twee experimenten NIET onder.

Ik kan me voorstellen dat het leuk en uitdagend is, en ik vind het niet jouw fout als je dit practicum gaat uitvoeren, maar de fout van de leraar...

Niet echt verantwoord. Wat denken anderen?

Berichten: 216

Re: reductie met LiAlH4

Het is inderdaad een synthese met een risico, maar moet je je daardoor tegen laten houden? Als je rekening houd met de risico's en weet waar je mee bezig bent moet je het volgens mij gewoon doen.

Berichten: 541

Re: reductie met LiAlH4

Ik vind LiAlH4 niet echt een stof die je kunt gebruiken op een middelbare school. Ik vraag me ook af of ze dit wel voor je willen bestellen.

Verder zijn zuurkasten op een middelbare school vaak niet goed onderhouden waardoor gevaarlijke gassen niet goed afgezogen worden.

Ook weet ik niet of je wel onder stikstof/argon kunt werken op een middelbare school.

Misschien dat je de synthese bij een hogeschool of universiteit bij jou in de buurt uit kunt (laten) voeren. Daar kun je ook gelijk een NMR nemen om te kijken of het is gelukt.

Berichten: 2.337

Re: reductie met LiAlH4

Het is inderdaad voor op de middelbare school.

Het was mijn leraar zijn idee om het met lithiumaluminiumhydride te doen. Ik zelf was ook verbaasd en vond de risico's nogal hoog maar mijn leraar zei dat dat geen probleem was. NaBH4 hebben we niet op school dan maar LiAlH4 :P . Maar ik ben het nog maar theoretisch aan het uitdenken of het er ook van gaat komen om het praktisch uitvoeren is nog iets anders.

Berichten: 147

Re: reductie met LiAlH4

MetNaBH4 kan je in sommige gevallen slechts traag amides reduceren, dat gaat dus niet lukken. LiAlH4 is veel sterker (en gevaarlijker), waarmee het wel zou kunnen lukken.

Berichten: 2.337

Re: reductie met LiAlH4

Ik wil geen amide reduceren maar een nitroso-groep kan NaBH4 dat wel reduceren? :)

Berichten: 147

Re: reductie met LiAlH4

Als ik zoek op internet kom ik wel wat artikelen tegen waarin dat gebeurd. Helaas kan ik ze nu niet openen. Verder kunnen aromatische nitroso verbindingen makkelijk enzymatisch worden gereduceerd zie ik. Zoek maar eens in google op "reduction nitroso".

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: reductie met LiAlH4

Heb je al overwogen om de reductie uit te voeren met:

-Fe, HCl

-Na2S2O4

?

Dit werkt veelal goed en is relatief ongevaarlijk

Berichten: 2.337

Re: reductie met LiAlH4

Nee dit is het eerste wat ik hiervan hoor. Ik vond enkel heel sterke reducerende stoffen en met wat jij afkomt is ideaal voor wat ik wil doen. Hoe zitten deze reducties in elkaar?

Berichten: 2.337

Re: reductie met LiAlH4

Martijn bedankt voor je hulp, ik heb natriumdithioniet gebruikt.

Ik heb dit in waterig, basisch milieu gedaan. Ik hoop dat het gelukt is.

Jor jij haalde aan om de volgende stap te doen met formamide.

Is dat een soort van aldol condensatie? Dus dan in zuur milieu, opgelost in water en refluxen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: reductie met LiAlH4

Ik verwacht dat de reductie wel gelukt moet zijn, het is een gebruikelijke methode voor deze reductie. Heb je TLC's van je reactiemengel genomen om de conversie te controleren?

De volgende stap. Het maken van het 5-ringetje kan met formamide of mierenzuur. Dit is de Traube's purine synthese. Je vormt eerst het formamide met 1 van de aminogroepen en vervolgens ringsluiting met het andere amine. Het is niet een aldolcondensatie reactie, wel een condensatiereactie.

Met formamide moet je het diamine oplossen in formamide en vervolgens verwarmen.

Met mierenzuur moet je het diamine oplossen in mierenzuur en verwarmen. Door het toevoegen van azijnzuuranhydride gaat het sneller en bij lagere temperatuur.

Berichten: 2.337

Re: reductie met LiAlH4

TLC hebben we niet op school. (middelbaar onderwijs)

Bedankt voor je verduidelijking over hoe ik makkelijk die vijfring eraan kan plaatsen. Ik heb mij suf zitten zoeken op het internet en geen goeie informatie gevonden.

Berichten: 840

Re: reductie met LiAlH4

Ik neem toch wel aan dat jullie school wel wat TLC plaatjes (silica) heeft?

Dit hoort een school toch wel te hebben.

Het is heel simpel. Je neemt zon plaatje, brengt met ene pipet op de 'startlijn' twee druppels aan:

-eindproduct-oplossing

-beginproduct-oplossing

Vervolgens in een geschikte loopvloeistof zetten, dit kan een beetje experimenteren zijn. Vaak werkt hexaan/ethylacetaat goed (deze heb ik vaak gebruikt).

Als de vloeistof op ongeveer 3/4 van het plaatje zit, bekijken (zonodig onder UV).

Als je een stip ziet bij het eindproduct die niet in de referentie (beginproduct) te zien is, kun je er volgens mij vanuit gaan dat je nitroso-groep is gereduceerd. Als de vlek van de nitroso-verbinding die in je referentie zit niet meer te zien is mij je eindproduct is het helemaal mooi.

Berichten: 2.337

Re: reductie met LiAlH4

Bedankt voor de tip Jor maar het probleem is dat ik al de volgende stap heb uitgevoerd en dus geen 'beginstof' meer heb. Maar ik ga het zeker nog eens toepassen.

Reageer