[scheikunde] Titreren en pH bepalen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

[scheikunde] Titreren en pH bepalen.

Hey chemieforum.nl ,

Even een heel kort vraagje , Ik heb een bekerglas van 100 mL.

Daarin doe ik 25 mL zoutzuur 0,1 M.

Vervolgens pak ik een buret en doe ik er 0,1 M natriumhydroxide in.

reactievergelijking wordt dan denk ik:

(exotherm) NaOH + HCl --> H2O + NaCl

Hoe kan ik berekenen bij -hoeveel mL het eindpunt is- ?

bvd :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titreren en pH bepalen.

Het eindpunt betekent dat alle zoutzuur is geneutraliseerd. Je weet ook dat 1 mol NaOH nodig is om 1 mol HCl te neutraliseren (reactievergelijking. Je weet verder dat je met 25 ml 0,1 mol/l HCl begon.

Hoeveel mol HCl zit daar dan in? Met hoeveel mol NaOH komt dat overeen? Hoeveel mol NaOH zit in een liter 0,1 mol/l NaOH oplossing? Hoeveel ml heb je dan nodig om tot het eindpunt te komen?

Berichten: 60

Re: [scheikunde] Titreren en pH bepalen.

Fuzzwood schreef: Het eindpunt betekent dat alle zoutzuur is geneutraliseerd. Je weet ook dat 1 mol NaOH nodig is om 1 mol HCl te neutraliseren (reactievergelijking. Je weet verder dat je met 25 ml 0,1 mol/l HCl begon.

Hoeveel mol HCl zit daar dan in? Met hoeveel mol NaOH komt dat overeen? Hoeveel mol NaOH zit in een liter 0,1 mol/l NaOH oplossing? Hoeveel ml heb je dan nodig om tot het eindpunt te komen?
Als er 25 mL NaOH nodig omdat HCl ook 25 mL is.

Hoeveel mol HCl?

Ik weet dat HCl 36,46 g/mol is.

En ik heb er 25 mL van dus...?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titreren en pH bepalen.

Die molmassa heb je niet nodig. Ik heb het toch nergens over grammen?

Als er 25 mL NaOH nodig omdat HCl ook 25 mL is. Deze logica klopt niet. Als ik 25 ml 100M zoutzuur heb, zou ik die kunnen neutraliseren met 25 ml 0,001M natronloog volgens jou.

Je hebt 0,025 l 0,1 mol/l zoutzuur, hoeveel mol is dat? Als in 1 liter 0,1 mol zit, hoeveel mol zit dan in 0,025 liter? Kijk eens naar de eenheden!

Berichten: 60

Re: [scheikunde] Titreren en pH bepalen.

Fuzzwood schreef: Die molmassa heb je niet nodig. Ik heb het toch nergens over grammen?

Als er 25 mL NaOH nodig omdat HCl ook 25 mL is. Deze logica klopt niet. Als ik 25 ml 100M zoutzuur heb, zou ik die kunnen neutraliseren met 25 ml 0,001M natronloog volgens jou.

Je hebt 0,025 l 0,1 mol/l zoutzuur, hoeveel mol is dat? Als in 1 liter 0,1 mol zit, hoeveel mol zit dan in 0,025 liter? Kijk eens naar de eenheden!
In 1 liter , 0,1 mol.

0,025 liter is dan 0,00025 mol

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titreren en pH bepalen.

Net een factor 10 te weinig, maar je bent er: 0,0025 mol. Zoveel loog heb je dus ook nodig. Je hebt een oplossing van 0,1 mol/l loog. Hoeveel liter heb je daarvan nodig?

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Titreren en pH bepalen.

volume bekerglas doet er niet (alles moet wel passen natuurlijk).

25 ml 0.1 M HCl geeft 2.5 mmol HCl evenveel NaOH is nodig 2.5 mmol dus, concentratie is 0.1 M dus 25 ml 0.1 M NaOH is 2.5 mmol NaOH

25 ml heb je dus nodig

Reageer