verschil tussen ortho en methafosfaten

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 27

verschil tussen ortho en methafosfaten

hey

ik vraag me eigenlijk eens af wat het verschil is tussen ortho en metha en poly fosfaten ik weet wel wat ortho fosfaten zijn maar van ander niet en wat het verschil isen bedankt :D

Berichten: 3.145

Re: verschil tussen ortho en methafosfaten

Orthofosfaten zijn gebaseerd op het ion PO43-. Metafosfaten zijn gebaseerd op het ion PO3-. Het is echter de vraag of het metafosfaat ion wel als losse entiteit bestaat. De structuur is een polymeer ion, dus (PO3-)n. Een voorbeeld van een dergelijke stof is calgon, wat vaak geschreven wordt als Na6(PO3)6. Dus, in de praktijk is "metafosfaat" dus polyfosfaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: verschil tussen ortho en methafosfaten

Het heeft de voorkeur om de term metafosfaat voor te behouden aan de cyclische polyfosfaten (3 tot 10 P-atomen). Oftewel, metafosfaat is een polyfosfaat, maar een polyfosfaat hoeft geen metafosfaat te zijn.

Berichten: 27

Re: verschil tussen ortho en methafosfaten

oké

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: verschil tussen ortho en methafosfaten

Op welke manier kunnen metafosfaten NaP3O9 worden afgebroken?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Dit is een dubbelpost van een ander topic dat je zelf hebt opgstart. NIET toegestaan. Gezien de leeftijd van dit topic sluit ik het maar af. [-X </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gesloten