Zetmeel jodide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 79

Zetmeel jodide

Goedendag iedereen,

Ik heb binnenkort een practica van een deels zelf opgestelde voorschrift. Dit betreft een oxidatie. Zie het volgende voorschrift (deels):

Terwijl het reactie mengsel aan het roeren is, voeg druppelsgewijs 80,0 ml 5% natrium hypochloriet oplossing toe over een periode van ongeveer 45 minuten. Als de additie compleet is, stop het roeren en verwijder één tot twee druppels van de onderste waterige laag met behulp van een pasteurse pipet. Breng deze over op een zetmeel-jodide indicator papier om te controleren of er voldoende hypochloriet oplossing is toegevoegd. De paarse kleur van het zetmeel-jodide complex laat zien dat een overmaat hypochloriet aanwezig is. Als er geen kleur verschil is, voeg 8,0 ml extra hypochloriet toe aan het reactie mengsel. Roer voor 15 minuten, en herhaal het zetmeel-jodide test. Herhaal deze procedure tot de indicator papier blauw kleurt. Roer het mengsel voor 15 minuten na de laatste additie van hypochloriet en herhaal het zetmeel-jodide test. Als het negatief is, voeg 8,0 ml extra hypochloriet. Als er wederom extra hypochloriet is toegevoegd of juist niet, laat de reactie nog 15 minuten plaatsvinden.

Zoals jullie kunnen zien betreft het een oxidatie warbij een overmaat aan hypochloriet toegevoegd moet worden.

In het voorschrift maken ze gebruik van zetmeel-jodide papier om aan te tonen of er werkelijk een overmaat hypochloriet is toegevoegd.

Nou blijkt er dan we deze indicator papier niet op school hebben.

Kan ik ook gebruik maken van zetmeel-jodide in vloeistof vorm?

Zijn er ook andere SNELLE identificaties om dit aan te tonen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zetmeel jodide

Ik heb nog nooit van zetmeel-jodide-papier gehoord... 8-[

Bedoel je die zetmeerpapiertjes waarmee je jodium aantoont (niet jodide...)?

Ik begrijp sowieso iets niet in jouw voorschrift.

Wat zit er in die oplossing waar je steeds hypochloriet aan toevoegt? Het lijkt een jodide, maar ik kan het mis hebben.

Hoe dan ook: jodide reageert met hypochloriet onder vorming van jodium. Dát kleurt het zetmeelpapiertje blauw, niet het jodide.

Als er jodide in je oplossing zit, dan ontstaat bij de eerste toevoeging van hypochloriet al jodium en kleurt je zetmeelpapiertje al blauw. Maar er is dan nog geen sprake van overmaat hypochloriet. Bij toevoegen van meer hypochloriet wordt je papiertje alleen maar "blauwer".

Maar het kan zijn dat je proef complexer is dan het lijkt. ik ben wel benieuwd.

Als vervanging voor papier zou je een aardappel kunnen proberen (even droogmaken met een tissue).

En anders werkt een oplossing van zetmeel ook wel. Ik weet zo gauw niet waar je dat dan doorgaans in oplost.

Berichten: 79

Re: Zetmeel jodide

Het jodide zit alleen in de indicator en niet in het begin of eindproduct.

Het is inderdaad waar dat jodide in zuur milieu omgezet wordt in jodium welke aangetoond kan worden door zetmeel (blauw/paars kleuring).

Om er zeker van te zijn of er een overmaat hypochloriet aanwezig is moet er in het indicator wel jodide aanwezig zijn voor de omzetting.

Maar mijn grote vraag is dan nu hoe kan ik een zetmeel-jodide oplossing maken en is dit geconcentreerd genoeg om de overmaat hypochloriet aan te tonen?

Reageer