mL

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.337

mL

Hoe leg je het best een leraar nederlands uit dat je voor milliliter ook mL mag gebruiken aangezien men dit heeft ingevoerd om de verwarring tussen de kleine letter l en de klinker i te vermijden?

Of gebruik ik gewoon beter ml? Persoonlijk vindt ik dit ook het meest normale. mL ziet er nogal raar uit. Dan wil je eens correct zijn en dan doe je het nog 'fout'. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: mL

De NIST raadt inderdaad aan om de hoofdletter L als symbool voor liter te gebruiken.

Als je leraar scheikunde daarover zou vallen, kan hij maar beter een andere baan zoeken. Als je leraar Nederlands daarover valt: lekker als kleine letter schrijven.

Berichten: 365

Re: mL

binas me SI tabel onder zijn of haar neus duwen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: mL

En wel tabel 37 op pagina 74 als je de 4e druk hebt. Scheikundige symbolen.

Berichten: 2.337

Re: mL

Ik heb geen binas. (België) En mL is geen SI-eenheid volgens wikipedia.

Misschien gebruik ik gewoon beter cm3 :P

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: mL

Wikipedia weet raad (of ook eigenlijk weer niet):
Als symbool wordt internationaal zowel de L (hoofdletter) als de l (kleine letter) gebruikt. De kleine letter l is in 1879 door het BIMP (Bureau Internationale des Poids et Mesures, internationale bureau voor gewichten en maten) voorgesteld als het officiële symbool voor de eenheid liter [1]. In de 6e resolutie van het 16e CGPM (Conference Générale des Poids et Mesures) in 1979 wordt door ditzelfde BIMP gesteld dat de hoofdletter L ook toegestaan is, dit om verwarring met het cijfer 1 te voorkomen.

In een aantal landen (met name Verenigde Staten, Canada en Australië, maar ook Frankrijk) wordt L vaker toegepast dan l, vooral bij gebruik van prefixen als ml, µl. In Groot-Brittannië en Ierland wordt altijd de kleine letter l gebruikt, maar wordt het woord litre helemaal uitgeschreven als er geen prefix wordt gebruikt. In de Nederlandse taal wordt door de taalunie de l officieel voorgeschreven. [2][3] Desondanks wordt sinds enkele jaren op middelbare scholen in Nederland de hoofdletter L gebruikt bij de vakken scheikunde en biologie. Ook het Centraal Examen maakt gebruik van de L in de vraagstukken.

In 1979 werd ook het teken ℓ (script small l, U+2113) gebruikt om liter mee aan te duiden. Sommige Engelstalige landen, zoals Zuid-Afrika moedigden het gebruik van dit teken aan. Later is dit teken in onbruik geraakt
Mijn advies: pas je aan de omstandigheden aan. Als je leraar wilt dat je het met kleine l schrijft, vooral doen. Als straks bij je werk van je wodt verlangt dat je het met hoofdletter L schrijft, pas je je aan.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Liter#Symbool
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 1.816

Re: mL

Is dat het resultaat van de geroemde standaardisatie?

Je zou je leraar kunnen vragen of ze milliliters in ronde of vierkante uitvoering wil hebben.

Interessante vraag is misschien hoe ze kilo schrijft? Ook met een K of toch een k?
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: mL

straks krijg je Kelvin gram ;)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: mL

En Kig... kibigram... 1024 gram

Berichten: 137

Re: mL

En Kig... kibigram... 1024 gram
:D :D :D

*ROFL*

Reageer