Springen naar inhoud

oxidatie van Mohr's zout

• Log in om te kunnen reageren

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2009 - 16:03

In een eerder topic heeft Woelen uitgelegd dat ijzer(II)sulfaat aan de lucht in 2 stappen wordt geoxideerd -- 1. door verlies van kristalwater; 2. door reactie met luchtzuurstof.

Fe2(SO4)3 --> Fe2O(SO4)2

1. Wat is de reactievergelijking? Komt er netto SO2 en O. vrij?

2. Gebeurt dit ook met zuurstof dat is opgelost in het water? Ik heb namelijk met een buisje Mohr's zout gemerkt dat ook daarin na een dag staan een oranjeachtig neerslag ontstaat, terwijl de buis voor 3/4 vol was en er een rubberstop op zat.
De kleur en consistentie van dit neerslag zijn gelijk aan die van het neerslag uit ijzer(II)sulfaat oplossing, wat ik er ter vergelijking naast had gezet. Het oplosmiddel was demiwater uit een halfvolle fles.
Wordt de oplossing nu zuur door de vorming van zwavelzuur uit het afgesplitste sulfaat?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2009 - 23:10

Er komt geen SO2 vrij bij oxidatie van de vaste stof, alleen maar water.

In je oplossing krijg je ook met Mohr's zout oxidatie. Mohr's zout is echter in vaste vorm een stuk stabieler dan gewoon ijzer(II)sulfaat. De oplossing wordt bij oxidatie echter juist meer basisch i.p.v. zuur.

Er gebeurt nl. het volgende:

4Fe2+ + O2 + 2H2O --> 4Fe3+ + 4OH-

De zuurstof zal hoogstwaarschijnlijk opgelost zuurstof in het water zijn. De gevormde hydroxide geeft een neerslag met ijzer(III) en ijzer(II).

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2009 - 13:57

Aha. Dus het is geen ijzer(III) dat zuurstof opneemt, maar ijzer(II)!
Is het oranjeachtige neerslag dan een complex waarin Fe2+ en Fe3+ gemengd aanwezig zijn?
Ik meen me namelijk te herinneren dat Fe(OH)3 bruin is.
(Is Fe(OH)3 trouwens een versimpeling van de werkelijkheid, en moet het eerder zoiets zijn als Fe2O33H2O?)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures