Molaire Extinctie Coëfficiënt Eugenol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Molaire Extinctie Co

Hallo mensen,

Ik ben op zoek naar de molaire extinctie coëfficiënt van eugenol, zodat ik enigszins kan inschatten in welke orde van grootte mijn ijkreeks moet zijn wanneer ik het eugenol gehalte in kruidnagelolie ga bepalen.

Verder zou ik ook graag een tip willen over hoe ik een ijkreeks moet maken wanneer ik HPLC ga gebruiken.

Ik heb in totaal tot mijn beschikking: GC, HPLC, UV-VIS (vandaar de vraag) en H-NMR. Al deze technieken moet ik gebruiken om tot een eenduidige waarde te komen.

De isolatie van eugenol uit kruidnagelolie is geen probleem, wel hoe groot ik de verschillende ijkreeksen moet maken.

Extra tips zijn altijd welkom,

mvg Hugo

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molaire Extinctie Co

Ijkreeks maken is eenvoudig als je pure eugenol tot je beschikking hebt. Je hebt een bepaalde mobiele fase die je gaat gebruiken bij HPLC, die kun je het beste gebruiken als solvent.

Berichten: 9

Re: Molaire Extinctie Co

Ik denk dat ik wel aan pure eugenol kan komen, dus dat zou inderdaad geen probleem moeten zijn.

Overigens is gebleken dat die constante erg lastig te vinden is, ik denk ik morgen toch maar eens op zoek ga naar een Spectroscopy Handbook of iets dergelijks.

Dit topic kan wat mij betreft gesloten worden

Bedankt voor je hulp fuzz :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molaire Extinctie Co

Je zou hem zelfs kunnen bepalen. Neem bijvoorbeeld een 0,01M oplossing van het spul, en maak er een absorptiespectrum mee. Gaat dat buiten het bereik van het apparaat, of zie je juist niets, pas dan de concentratie aan.

Je moet de hoogst mogelijke extinctie gebruiken die je vindt (dat is meteen de λmax die je straks weer instelt) en dan met de wet van lambert beer ε berekenen uit A = εlc

Berichten: 9

Re: Molaire Extinctie Co

Dat is inderdaad ook een manier, alleen jammer dat ik eerst mijn werkplan moet inleveren en daarna pas aan de apparaten kan (moet goedgekeurd worden). Ik denk dat ik dan dat maar gewoon in het werkplan zet, pilot proef. Afbeelding

Reageer