[scheikunde] Aardappelen eiwit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Aardappelen eiwit

Ik heb een manier nodig om de bruinkleuring van de eiwitten uit aardappelen tegen te gaan. Hiervoor moet ik weten:

- Welke enzymen/factoren zorgen voor de bruinkleuring van het eiwit?

- Hoe kan ik deze factor/dit enzym uitschakelen?

ik zou het erg op prijs stellen als jullie hierop kunnen antwoorden, als je daar eventueel meer informatie voor nodig hebt, antwoord dan maar even.

bvd,

Tjesse

edit: ik zou het graag uitgeschakeld hebben en niet ge de-activeert.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Aardappelen eiwit

PPO of Polyphenol Oxidase veroorzaakt de bruining van eiwit (en fruit in het algemeen).

Polimarisatie (het proces waarbij PPO oxidatie veroorzaakt) kan tegengehouden worden door het toevoegen van CO2. Ik weet niet welke middelen je tot je beschikking hebt, maar als je krap in het budget zit en geen CO2 flessen bij de hand hebt kun je proberen om andere middelen met CO2 gebruiken. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van frisdrank (prikwater is makkelijkst). Ik heb dit zelf gebruikt tijdens een basisschool experiment.

Het resultaat hierbij is natuurlijk minder, maar het zou het polimarisatie proces wel moeten stoppen.
¿Qué?

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Aardappelen eiwit

Zoals Olaf al heeft gezegd, Frisdrank werkt inderdaad.

Maar Let Op:

Het werkt niet bij alle merken, je moet letten op het CO2 gehalte van de Frisdrank.

Ik verwacht dat prikwater het beste werkt, en als frisdrank is Fanta denk ik het meest geschikt. (vanwege zuren in de Sinaasappel)

Waarvoor wil je het trouwens weten?

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Aardappelen eiwit

Hoi Tjesse/Bitterkoekje

CO2 is inderdaad de uitgelegen stof voor de dit proces, het zou moeten reageren met de fenolische groepen, waardoor het Oxiderende polyphenol niet meer zal werken.

Ik vraag me wel af frisdrank zal werken. Olaf zegt dat hij het heeft geprobeerd maar het lijkt me sterk. Als ik jou was zou ik pure CO2, uit gasflessen, gebruiken.

Ik ben niet op de hoogte van andere methodes om de Tyrasinase tegen te houden.

veel succes met je proef ;)

kusjes, Wilma.

Reageer