[scheikunde] reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 16

[scheikunde] reactievergelijking

hey,

kan iemand me verder helpen met de reactievergelijking van thiamine + zilvernitraat?

ik had dit :

Thiamine∙Cl2 + 2 AgNO3 -> 2 AgCl + Thiamine2+ + 2 NO3-

maar ik denk niet dat Thiamine∙Cl2 klopt, is het niet Thiamine.HCl?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactievergelijking

In feite staat dat verder op in de reactie, waar thiamine als thiamine2+ wordt geschreven. Na de reactie heb je dus eigenlijk Thiamine.2HNO3

Berichten: 16

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Thiamine∙2HCl + 2 AgNO3 -> 2 AgCl + Thiamine.2HNO3

klopt dit dan?

want vitamine B1 is thiamine.HCl denk ik, en van daaruit vertrek ik dus daarom dat thiamine.Cl2 niet kan kloppen dacht ik

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Thiamine is van zichzelf positief geladen (thiaminechloride is de neutrale vorm). Daarbovenop komt het ook nog voor als HCl-zout. Thiamine hydrochloride bevat dus twee chloride-ionen! Met behulp van een zilverzout sla je deze chlorides inderdaad neer.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] reactievergelijking

dus dan klopt mijn eerste gedacht toch?

alvast bedankt :) x

Berichten: 17

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Voor ons onderzoekje naar vitamine c, kwamen we thiamine ook tegen. (We hebben nu access gekregent tot de sciencedirect biblio.)

Het viel ons ook op dat structuur van (de werkzame) thiamine er zo uitziet:

Afbeeldinghttp://www.vitamin-basics.com/uploads/p ... B1-mol.gif

Gevonden op deze pagina van dsm.

Thiamine-chloride, zoals wikipedia ook al meldt.

Maar overal duikt de naam Thiamine.HCL of Thiamine.waterstofchloride. Toen vonden we deze website.

Dus naast thiamine-chloride ook waterstof-chloride... Wat doet die H-Cl daar? Behalve dingen zuur maken als het geheel oplost in water?

We kwamen ook nog een (misschien niet betrouwbaar) document tegen van een man uit saudi arabia, die zette HCl neer tussen de [ ] in het dsm-plaatje. [thiamine·HCl]+ en Cl-

Echt overal noemen ze vitamine b1 = thiamine hydrochloride, terwijl hydrochloride niet aan thiamine-chloride vastzit. Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactievergelijking

De eerste chloride kan koppelen aan de positieve N in de 5-ring, daarbij is thiamine basisch, zodat er HCl aan kan koppelen. Ik vermoed dat dat aan de amine van de 6-ring gebeurt.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Bedankt voor je reactie. Die eerste snappen we. Dan heb je een thiamine-zout=thiamine-chloride. Maar die H-Cl aan de Thiamine-Chloride volgen we niet zo 1-2-3.

Stel dat je (waarschijnlijk) gelijk hebt, hoe valt die H-Cl er dan af, in je maag?

Berichten: 17

Re: [scheikunde] reactievergelijking

De HCl zat in het plaatje van die arabier idd vast aan de NH2 linksonder, alleen zat zijn NH2 linksboven in het midden. Maar aan de NH2 ja. Hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Net zoals dat in ammoniumchloride gebeurt. Met de H+ aan het thiamine zal in je maag iig niets gebeuren, die blijft er lekker aan zitten. Die 2 chloriden zullen er wel afvallen, gewoon omdat het een oplosbaar zout is.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Ehh met linksonder NH3 is het geen thiamine meer natuurlijk... We waren sowieso niet zo slim bezig, stikstof is 5+, dus zonder H-Cl aan NH3 (dat snappen we nog steeds niet, H-Cl is neutraal H+ en Cl- is samen 0 lading) is die NH2 linksonder 2+, 1+ 0... zeg het maar?

8-[

Ook een beetje gek, er is ook thiamine-mononitraat en dan doen ze met die NH2 gewoon niks. Blijft gewoon NH2, staat geen 2+ bij...

PS We hebben een reden om te muggensiften: bij de vit. c speurtocht lijkt het erop dat de SVCT1 transporter die verantwoordelijk lijkt te zijn voor vitamine c opname een specifieke voorkeur heeft voor ascorbaat, dus ascorbinezuur zonder een H+. Misschien wordt thiamine met linksonder NH3 niet opgenomen, dan mist 'ie een beetje de boot.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Die aminegroep heeft gewoon een vrij elektronenpaar, net zoals ammonia die heeft. Daarom wordt het ook geen thiamine meer genoemd, maar thiamine.HCl.

Zou je daar een mik natronloog bijkiepen, dan krijg je netjes je thiamine weer terug. Het is en blijft een base, dat thiamine, ook al ziet het er ingewikkeld uit.

Die mononitraat is dan ook niet extra aangezuurd, maar heeft nitraat eraan hangen, in tegenstelling tot thiamine-chloride, die er uiteraard chloride aan heeft hangen.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Ik heb in mijn scheikunde boek gekeken en op wikipedia staat het ook.

NH3 + HCl → NH4Cl

Bij thiamine difosfaat, waar het uiteindelijke thiamine trifosfaat uit wordt gevormd, is geen HCl nodig, gewoon thiamine difosfaat - chloride.

Afbeelding

Of zie T0181, T0182 en T0183.

Waarom hangt die HCl groep aan de primaire amine van thiamine? (Er bestaat namelijk ook gewoon thiamine-chloride poeder zonder HCl.)

Afbeelding

Ik snap nog niet helemaal wat die HCl daar doet en hoe die 'contact' maakt met die NH2, en of die NH2 niet daarna NH3 wordt zoals bij Ammonium Chloride.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Basische verbindingen zijn nu eenmaal aanzuurbaar. Als je thiamine in een zuur milieu (zoals een HCl oplossing) indampt, krijg je nu eenmaal thiamine waar HCl aan zit. Dat gedrag zie je ook bij arginine en lysine. Gooi je het thiamine-chloride.HCl zout in een basisch milieu, dan valt die HCl daar weer meteen vanaf. Zou je die nieuwe oplossing nu indampen, dan krijg je je thiamine-chloride weer. Er verandert dus structueel niets aan het thiamine.

Zie het hele molecuul wat aan die NH2 hangt anders gewoon als R, dan is het misschien eenvoudiger.

Overigens een nieuwtje voor me dat er ook dingen naast adenosine trifosfaat en guanine trifosfaat bestaan :)

Berichten: 17

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Fuzzwood, dank voor je geduld en antwoord op onze vragen. We beschouwden het inderdaad ook als R-NH2 (primaire-amine).

Je maag scheidt ook veel H en Cl uit, zouden ze daarom HCl eraan gehangen hebben, voor behoud in het zure milieu en daarna in de darm (basisch) valt HCl eraf?

Je schrijft:
Die aminegroep heeft gewoon een vrij elektronenpaar
en
Met de H+ aan het thiamine zal in je maag iig niets gebeuren, die blijft er lekker aan zitten
Dit wordt de laatste vraag over thiamine (geldt ook voor andere aminen): hoe kan een ongeladen ding als H-Cl aan een ding met vrije elektronen vastzitten?

Die 2 vrije elektronen wordt nergens aangegeven in een structuurtekening. Dit moeten we nu dus anders zien? (Nu je zegt: Gooi je het thiamine-chloride.HCl zout in een basisch milieu, dan valt die HCl daar weer meteen vanaf.)

H-Cl kan natuurlijk uit elkaar en dan aan NH2, maar dan kloppen + en - niet meer...

Reageer