Van laar oefening

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 254

Van laar oefening

Ik heb de volgende oefening gekregen:

gegeven: methylcyclopentaan en ethanol, druk is 1 atm.

En het is een azeotroop bij 60.06°C

De volgende antoine coefficienten zijn gegeven:

A: 6.86640 B:1188.050 and C:226.276 (methylcyclopentaan)

A:8.11220 B:1592.864 C:226.184(ethanol)

formule: logP= A - B / (temperatuur in °C + C)

Nu moet ik de activiteitscoefficient gamma berekenen, wat geen probleem is want ik heb de antoine coefficienten==> via antoine vind ik P en dan:

Gamma (activiteitscoefficient)= 760mmHh / P (:de P berekend uit antoine)

Nu de 2de vraag is moeilijker: ik moet de van laar constanten berekenen, maar hoe kan je dat zonder te weten welk mengsel je hebt? Je kent de samenstelling niet (x1 of x2) en die heb je toch nodig om de van laar vergelijking te gebruiken?

van laar : ln(gamma) = A / (1 + A/B.x1/x2)2 ==> hoe nu A en B vinden zonder x1 en x2 te kennen?

Berichten: 306

Re: Van laar oefening

Moet je niet de A en B gebruiken die gegeven zijn (antoine coefficienten) om x1 en x2 te berekenen? Zo kun je volgens mij de samenstelling van het mengsel bepalen

Want dan heb je een vergelijking met 2 onbekenden (x1 en x2) die je vervolgens in elkaar kunt substitueren!

Alex

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Van laar oefening

@ajonker: de A en B in Van Laar hebben niets van doen met de A en B uit Antoine
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 254

Re: Van laar oefening

ajonker schreef: Moet je niet de A en B gebruiken die gegeven zijn (antoine coefficienten) om x1 en x2 te berekenen? Zo kun je volgens mij de samenstelling van het mengsel bepalen

Want dan heb je een vergelijking met 2 onbekenden (x1 en x2) die je vervolgens in elkaar kunt substitueren!

Alex
zoals Fred F. al zegt , die A en B van antione en van laar zijn iets totaal anders.

Niemand enig idee?

Reageer