[scheikunde] Verdunningen maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Verdunningen maken

Hallo,

Ik kom er even niet meer uit met een vraag:

Voor een kwantitatief experiment naar het gehalte van paracetamol (molmassa 151,17) in een oplossing van onbekende concentratie, wordt de HPLC gebruikt.

Voor het experiment is 100 ml moederoplossing nodig van 750 ppm. Hoeveel puur paracetmol is nodig om deze oplossing te prepareren in een 100 ml maatkolf?

Sowieso moet ik deze berekenen met de volgende formule:

Co x Vo = Cv x Vv

Co = Concentratie van moederoplossing

Vo = moederoplossing nodig voor verdunning

Cv = Concentratie verdunning

Vv = Hoeveelheid benodigde verdunning

Nu ziet het er heel makkelijk uit, maar toch ben ik bang dat ik iets fout doe. Hoe ik het zou doen is als volgt:

Code: Selecteer alles


Co = 750 ppm 

Vo = 100 ml

Cv = ?

Vv = 100 ml

Cv = (750*100) / 100 = 750 ppm

Nu heb ik het idee dat dit gewoon hardstikke fout is. Sowieso omdat er 151,17 g/mol gegeven wordt. Kan iemand mij uitleggen wat ik met deze molmassa moet doen en hoe ik hem toepas in de formule?

Bvd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verdunningen maken

750 ppm is 750 mg paracetamol/liter water bij 20 °C. Die molmassa kun je dus compleet negeren. Die heb je alleen nodig als je straks de HPLCresultaten verwerken.

In de maatkolf moet daarom 0,1 l * 750 mg/l = 75,0 mg paracetamol opgelost worden. Leer je zo snel mogelijk aan hoe eenheden werken, die verhoudingstabellen scheppen alleen maar verwarring.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Verdunningen maken

Ik zie het inderdaad, ik hoef nog helemaal geen formules te gebruiken! Hardstikke bedankt!

Reageer