zeep, ester, loog

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zeep, ester, loog

Heey!

Wij hebben voor school zeep moeten maken met Olijfolie, Natriumhydroxide en Water. ook hebben we een esther toe moeten voegen. Deze was verkregen uit ijsazijn, zwavelzuur, en 1-pentanol. De eindstof van de ester is 1-pentylethanoaat.

Maar nu hebben we vragen erover:

Is het mogelijk om alle stoffen die allergische reacties kunnen opwekken te verwijderen uit de zeep?

Zijn er alternatieven voor deze stoffen om te voorkomen dat er allergische reacties kunnen ontstaan?

Hoeveel warmte komt er vrij bij het oplossen van 1 kg loog?

Is het mogelijk deze vrijgekomen warmte ergens anders in de fabriek nuttig te gebruiken. Als dat mogelijk zou zijn, op welke manier kan dat gedaan worden?

heeft iemand enig idee? want hulp kunnen we wel gebruiken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: zeep, ester, loog

Hoi en welkom dobbelsteen.

Als je klinklare antwoorden van ons wilt dan moet ik je telleurstellen, die geven we zo niet.

Welke stoffen veroorzaken allergiën die hier van toepassing kunnen zijn? Wat is een allergie hoort daar bij.

de volgende vraag kan pas beantwoord worden als je 1 weet.

de oplossingswarmte kan je zelf makkelijk meten (zoek oplossingswarmte caustic soda) verder zullen daar wel tabellen voor zijn die in binas/internet wel ergens te vinden zijn.

voor je laatste vraag, wees creatief. laat de reactie plaatsvinden in radiatoren misschien? de warmte gebruiken om je oplossing alvast op te warmen voor de reiniging is de meest logische mannier.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 111

Re: zeep, ester, loog

ik ben zelf alergisch voor de meeste zepen. Meestal ben ik allergisch voor de parfum die erin zit. Parfumloze zeep doet het goed bij mij. (Waarvoor dient die ester?)

Verder zijn er mensen die allergische reactie vertonen op zeep doordat hun huid erg droog en schraal wordt. Dit komt omdat zeep vet oplost, dus ook het beschermlaagje vet van je huid. Hoe je dit oplost....?

Ik weet niet of het iets helpt maar ik weet dat er veel zepen gemaakt worden op een andere manier. Niet een geladen kop met een apolaire staart. Maar een apolaire staart met aan weerszijnde een ion. B.V. natriumlaurylsulfaat (shampoo)

Groeten Jasper

Berichten: 2

Re: zeep, ester, loog

die ester hebben wij zelf moeten maken zodat onze zeep ook nog een beetje ging ruiken (stinken in dit geval ;) ) maar dankje wel hier kom i kwel verder mee :D

Reageer