AcN vs. MeOH (2)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 38

AcN vs. MeOH (2)

Als vervolg op de een eerder onderwerk...

Door het wereldwijde AcN tekort wordt er massaal overgestapt op met name MeOH. Naast dat dit voor vele een must is, hoor je ook vaak zeggen dat het een goede switch is omdat MeOH beter voor mens en milieu zou zijn. Maar, is dit ook zo? Als je op het etiket kijkt staat er bij MeOH een doodshoofd en bij AcN maar een kruis...

Welk oplosmiddel is er nu beter (of schadelijker) voor mens en milieu, en waarom?

Mvg,

Mich@

Berichten: 840

Re: AcN vs. MeOH (2)

Beiden zijn niet echt giftig voor de mens, tenminste, zolang je het niet opdrinkt, of in de geconcentreerde dampen staat.

Bij acetonitril staat in de JTBaker MSDS 'not expected to be toxic to aquatic life'. Dit is waarschijnlijk omdat het langzaam hydrolyseert in ammonia en azijnzuur, beiden niet echt giftig voor het millieu in niet al te grote hoeveelheden.

Bij methanol staat 'slighly toxic to aquatic life'.

Ik denk dus dat methanol iets giftiger en millieurgevaarlijker is, maar beiden zijn denk ik niet echt een probleem. Bij MeOH staat wel een doodskop maar ik denk dat je het toch wel kan beschouwen als een van de minst giftige stoffen die een doodskop hebben.

Berichten: 130

Re: AcN vs. MeOH (2)

Toch heb ik ooit gehoord dat beide stoffen door de huid gaan en MeOH zou iets met blindheid kunnen veroorzaken.

Als je zoiets weet over een stof een je krijgt die dan toch redelijk regelmatig wat over je huid dan denk je daar telkens aan.

Maar hoe schadelijk het nu precies is ??

MVG Harrie

Re: AcN vs. MeOH (2)

http://www.ilo.org/public/english/protecti...00/icsc0057.htm

http://www.ilo.org/public/english/protecti...00/icsc0088.htm

Geen van beide zijn prettige stoffen zie de links, maar AcN is overall wat problematischer. Op de huid lijkt methanol wat riskanter.

Het zijn beide toxische stoffen voor beide geldt gebruik beschermingsmiddelen en zeker niet over de blote huid krijgen.

Berichten: 840

Re: AcN vs. MeOH (2)

Onthoudt wel dat die MSDS'en altijd wat overdreven zijn. Onthoudt ook dat de MAC-waarden hoog zijn. Voor acetonitrile 40ppm en voor methanol 200!

Dat betekent dat je 40 respectievelijk 200mL ZUIVERE damp moet loslaten in 1m3, en dan krijg je nog geen schadelijke effecten als je dit 8 uur per dag inademd. Inademing risico is dus in een lab-setting vrijwel geen risico.

Inslikken is gevaarlijk.

Ik weet niet hoe snel beiden stoffen worden opgenomen door de huid.

Wat opmerkelijk is, is dat HCN zeer giftig is, MeCN ' slechts' schadelijk, en EtCN weer zeer giftig (en PrCN giftig).

Re: AcN vs. MeOH (2)

Even het volgende in de gaten houden, het verdamp snel en kijk eens.

1 mol = 22400 ml

40 ml damp = 0.001786 mol =1.786 mmol =0.057 g =0.045 ml vloeistof

De MAC is snel bereikt maar deze geldt voor een 8 uurs belasting gedurende je werkzame leven.

Voor laboratoriumomstandigheden telt vooral de acute intoxicatie en daarover is meestal weinig tot niets bekend.

Berichten: 83

Re: AcN vs. MeOH (2)

Ik weet dat het lang geleden is dat hierop gereageerd is.

Toch wil ik een klein iets toevoegen.

Vrouwen die zwanger willen worden moeten oppassen dat ze geen (of niet teveel, hoeveelheid onbekend) MeOH op hun huid krijgen.

Dit kan leiden tot onvruchtbaarheid.

Dit hebben ze mij op stage verteld.

Berichten: 94

Re: AcN vs. MeOH (2)

LizanneS schreef: Ik weet dat het lang geleden is dat hierop gereageerd is.

Toch wil ik een klein iets toevoegen.

Vrouwen die zwanger willen worden moeten oppassen dat ze geen (of niet teveel, hoeveelheid onbekend) MeOH op hun huid krijgen.

Dit kan leiden tot onvruchtbaarheid.

Dit hebben ze mij op stage verteld.
Je kan er ook blind van worden, maar over het algemeen treden deze effecten pas in werking als je het oraal binnen krijgt. (dat hebben ze MIJ op stage verteld :P )

Berichten: 541

Re: AcN vs. MeOH (2)

Methanol kan ook door de huid heen dringen. Hiermee werken betekend gewoon PBM's dragen.

Berichten: 83

Re: AcN vs. MeOH (2)

Machiavelic schreef:
LizanneS schreef: Ik weet dat het lang geleden is dat hierop gereageerd is.

Toch wil ik een klein iets toevoegen.

Vrouwen die zwanger willen worden moeten oppassen dat ze geen (of niet teveel, hoeveelheid onbekend) MeOH op hun huid krijgen.

Dit kan leiden tot onvruchtbaarheid.

Dit hebben ze mij op stage verteld.
Je kan er ook blind van worden, maar over het algemeen treden deze effecten pas in werking als je het oraal binnen krijgt. (dat hebben ze MIJ op stage verteld :P )
Ja een bedrijfsarts had gezegd dat wanneer vrouwen zwanger wouden worden ze het niet op de huid mochten krijgen.

Schijnbaar heeft dat toch effect.

Ik werk dus ook met handschoenen :)

Reageer