Hoeveel Argongas bij 0 bar

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 29

Hoeveel Argongas bij 0 bar

Aloha mensen van het goede leven,

Op mijn stageplaats hebben ze een ICP staan. De ICP ademt heel veel Argongas in, wel 15 à 20 liter per minuut. Buiten staat een groep Argon flessen, 16 om precies te zijn en zijn met elkaar aan gekoppeld.

Na een lange dag werken met de ICP, wegens vele monsters, vroeg ik mij af hoeveel Argongas in de flessen zit. Natuurlijk kan ik kijken op de gasfles maar daarop staat 200 liter onder een druk van 100 bar.

Mijn vraag is als volgd: als er 200 liter gas onder 100 bar staat, hoeveel zal die 200 liter gas zijn onder een druk van 0 bar? (van één fles uitgaande)

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en dat het klopt wat ik vraag. Als iemand het antwoord kan geven ben ik dankbaar voor diegene, maar als iemand ook de berekening erbij kan geven ben ik nog veel dankbaarder.

Groeten van mijn zolderkamertje,

Bram033

CóóL

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hoeveel Argongas bij 0 bar

0 bar kan niet, want dat is een vacuum. Als er wordt bedoeld 0 bar overdruk, dan geldt als absolute druk 1 bar ongeveer.

Je kunt met die aanname dit invullen p1*V1=p2*V2, mits het aantal mol gas en de temperatuur gelijk blijft. Die 200 liter is namelijk het volume dat het gas inneemt.

200 liter * 100 bar = 20000 liter * 1 bar. Het gas zal dan een ruimte van 20 m3 innemen, zou je gewoon de kraan van een volle fles slaan bijvoorbeeld.

Berichten: 218

Re: Hoeveel Argongas bij 0 bar

Hoi Bram003!

Eigenlijk is jouw vraag vrij makkelijk te berekenen. Dit krijg je voor mekaar met de gaswet, voor een ideaal gas geldt namelijk:

PV=nRT (waarbij P=druk, V=Volume, n = aantal mol (Argon), R = gasconstante (8.134 J*mol-1*K-1)

Jij vraagt je af hoeveel liter gas Argon er zal zijn bij 0 bar? 8-[ In vacuum? Misschien dat je standaard druk = 1 Bar bedoeld?

In ieder geval, bij 200 Bar en kamertemperatuur heb je ongeveer:

100Bar*1.0*105Pa*200L=n* 8.314 J*mol-1*K-1 * 298.15 K

n= 8.068*105mol Argon.

Voor 1 bar geeft dit een volume (V) van:

1.0*105Pa*V=8.068*105mol* 8.314 J*mol-1*K-1 * 298.15 K

Het volume V is dan 20.000 L Argon gas bij normale omstandigheden. Een heleboel dus. Bovendien: 20.000L is 1 fles. 16 flessen is dus ruim 320.000 L Argon gas.

Ik hoop dat je een antwoordt op je vraag hebt.

Succes met je stage! ;)

Luders

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Hoeveel Argongas bij 0 bar

Als je met '0' bar de overdruk bedoelt, is '100' bar ook een overdruk, en dus absoluut gezien 101 bar.

Ik vraag me overigens af of onder de gegeven omstandigheden het Argon zich wel echt gedraagt als een volledig ideaal gas, dus er kan wat gerommel in de marge zijn. Misschien hebben we het niet over 20100 liter Argon, maar over 20099 o.i.d...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hoeveel Argongas bij 0 bar

De afwijking van ideaal gedrag is in eerste orde te beschrijven als het "uitgesloten volume". De dichtheid van argon als vloeistof (1400kg/m3) kan worden gebruikt als schatting van dit volume. Als je dit doet is bij 200 bar ~20% van het volume "bezet" door de atomen. Er zal dus inderdaad een afwijking van ideaal gedrag zijn.

Reageer