2 vragen in een.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

2 vragen in een.

Hey ik heb vorige week een potentiometrische titratie gedaan alleen snap ik er geen snars van. Ik moet de praktische waarde vergelijken met de theoretische waarden mbv de Nernst vergelijking alleen kom ik daar zelf helemaal niet.

Mijn gemeten waardes zijn eigenlijk teveel om hier allemaal over te klakken maar de standaard waardes kan ik wel kwijt:

Ik had een 0.1molair AgNO3 oplossing doorverdund naar 10^-2, 10^-3 etc. tot 10^-7. Er werd een zilver elektrode ingeplaatst en in een 1molair KNO3 oplossing werd er een zilverchloride elektrode in gedaan. De 2 oplossing werden verbonden dmv. een KNO3 zoutbrug.

Nou is mijn vraag dus hoe ik in hemelsnaam de theoretische waardes kan uitrekenen, telkens als ik dat doe kom ik op enorm rare getallen uit zoals 3.5V, terwijl de gemeten waarde bij dezelfde oplossing 0.475V is.

P.S.

Is er een manier om de pH om te rekenen naar potentiaal? (nodig voor foutenvoortplanting bepaling).

Alvast bedankt

forum slaapt een beetje?? :P

Berichten: 252

Re: 2 vragen in een.

Waarom heb je in hemelsnaam de pH nodig? Via Nernst kan je in ieder geval omrekenen van potentiaal naar concentratie.

Denk erom dat de potentiaal die je meeet gemeten is tov je Ag/AgCl referentie en niet tov de NWE (Normaal waterstofelektrode)

Berichten: 111

Re: 2 vragen in een.

Ik denk dat je de verkeerde halfverglijking opgeschreven hebt. Jij bent er denk ik vanuit gegaan dat er een reactie tussen kalium en zilverionen optreed.

Met de gegevens die ik nu van jou heb is er aan de eersteelectrode en evenwicht tussen zilverionenen en vast zilver en aan de afndere electrode gebeurd niets!. Er is bij de tweede electrode gaan sterkere oxidator aanwezig en helemaal geen reductor. Heb je de oplossingen niet aangezuurd (Dan kan NO3 als sterke oxidator optreden je vraagt ook naar de pH...) of misschien heb je ergens mee getitreerd wat mee wil doen aan het potentiaal.

Je moet dus eerst de goede halfverglijkingen hebben, dan zul je er wel uit komen.

Berichten: 111

Re: 2 vragen in een.

Toen ik reageerde was voorgaande nog niet geplaatst en ik zie dat ik dus ook niet goed gelezen heb en over de Ag/ AgCl electrode heen gelezen heb. ik sluit mij geheel aan bij mijn voorganger.

Jasper

Berichten: 34

Re: 2 vragen in een.

Tnx voor de reacties maar ik ben er al over uit. Ik was vergeten dat een vaste stof waarde van 1 krijgt, dus log(1/concentraite Ag) ipv. log(Ag).

Maar nu klopt alles wel.

De potentiaal had ik nodig voor foutenanalyse maar aangezien er niet is gesteld kan die niet uitgevoerd worden. Blijkbaar sliep ik een beetje en niet de forum :P

Reageer