Azijnzuur vs zoutzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Azijnzuur vs zoutzuur

Jow, mijn allereerste vraag op dit forum.

we hebben tijdens ons practicum een proef gedaan ivm alfa-amylase in gerst. Hierbij moesten we een Na-acetaat buffer gebruiken voor de extractie van het amylase. We deden dit met 50mL ven een oplossing 10mM Na-Ac en 10 mM CaCl2.

Deze oplossing moesten we op een pH van 4,8 brengen adhv verdund azijnzuur. Nu is mijn vraag waarom we azijnzuur moesten gebruiken en geen zoutzuur ?

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Azijnzuur vs zoutzuur

Weet je wat een pH-buffersysteem is? Beter gezegd: uit welke stoffen bestaat dat?

Berichten: 6

Re: Azijnzuur vs zoutzuur

Bufferoplossingen bestaan steeds uit een zuur/basekoppel; ofwel een zuur en het zout van zijn geconjugeerde base, ofwel een base en het zout van zijn geconjugeerd zuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Azijnzuur vs zoutzuur

En waarom zou je dan azijnzuur toevoegen als je natriumacetaat al hebt? ;)

Berichten: 6

Re: Azijnzuur vs zoutzuur

Omdat door zoutzuur toe te voegen we geen natriumacetaat meer hebben, en omdat natriumacetaat het natriumzout van azijnzuur is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Azijnzuur vs zoutzuur

Juist, azijnzuur en zoutzuur bijeen levert geen buffersysteem op, alleen azijnzuur en natriumacetaat kunnen in jouw gemaakte oplossing een buffer vormen. Een andere hint is trouwens dat de pH 4.8 moet zijn. Heb je al eens gekeken welke pKz azijnzuur heeft? Als je ooit met zwakke zuren gerekend hebt, moet die heel bekend voorkomen ;)

Berichten: 2.399

Re: Azijnzuur vs zoutzuur

Ik ben het niet met je eens fuzzwood. Zoutzuur levert ook een bufferkoppel op, je gaat namelijk gewoon het acetaat titreren naar azijnzuur. Probleem is dat je je acetaat weg gaat titreren en niet precies meer weet wat je buffer concentratie is.

Beide kunnen gewoon hoor wanneer je geen complexe kinetische experimenten hoeft te doen waarbij buffer catalyse een rol gaat spelen.

Reageer