Enzymactiviteit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Enzymactiviteit

Ok, het is de bedoeling dat ik de enzymactiviteit van amylase bereken. Nu, de formule is :

Enzymactiviteit = verbruikt of gesynthetiseerd product (mol) / tijd (min) * volume van de oplossing van je enzym(ml)

Nu vraag ik mij af, omdat we met de spectrofotometer absorpties van de oplossing 1mL gebufferde zetmeelopl. + 0,1 mL extract ( dat amylase bevat) (5min laten reageren en 1mL joodreagens toevoegen om de reactie te laten stoppen) hebben moeten meten, hoe je dan aan de hand van deze absorpties de enzymactiviteit kunt bepalen.

MVG

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Topic verplaatst naar een geschikter forum.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Enzymactiviteit

Als je in 1 monster wel enzym hebt en in de andere niet, kun je van beide vanuit de extinctie het aantal mol zetmeel berekenen. Zetmeel wordt namelijk afgebroken. Het aantal mol zetmeel in beide monsters zal uiteraard verschillen. Van elkaar aftrekken en je weet hoeveel mol er is omgezet. Dan moet de rest een peuleschil zijn ;)

Berichten: 6

Re: Enzymactiviteit

Dus ik heb nu bv een referentie waarde (1mL gebufferde zetmeeloplossing + 1mL zure joodreagens + Na-acetaat buffer) van 1,343.

als we bij een eerste staal met enzym de absorptie 1,510 meten.

kan je dan laten zien wat ik vervolgens precies moet doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Enzymactiviteit

Je hebt sowieso de molaire extinctie coefficient van het zetmeel-jood complex nodig, die weet ik niet uit mijn hoofd.

In feite is de eerste stap namelijk gewoon de wet van Lambert-Beer erop los laten.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Enzymactiviteit

Kun je geen standaardlijn maken met bekende zetmeelconcentraties? Als je daar een trendlijn aan vastknoopt, kun je vervolgens je absorptie daaraan relateren.

Reageer