zeepvrij

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

zeepvrij

Hoi,

Zeepvrije washgels zijn washgels waar je je gezicht mee kan wassen zonder dat het uitdroogt. Deze washgels bestaan er van verschillende merken en vaak staat op de verpakking zeepvrij. Maar ik vraag me af, wat wordt er met zeepvrij bedoelt? Welke ingredienten worden dan achterwege gelaten? Ik dacht vroeger dat met zeepvrij werd bedoeld: zonder EDTA. Nu hoor ik weer verhalen dat het niet EDTA is maar Sodium Laureth Sulfate. Welke is het? EDTA of Sodium Laureth Sulfate dat niet voorkomt in zeepvrije washgels?

Want er zijn zeepvrije washgels die EDTA bevatten maar ook zeepvrije washgels die Sodium Laureth Sulfate bevatten. Weet iemand het antwoord?

Groeten

Chemie

Berichten: 197

Re: zeepvrij

Ik heb op wat zeepvrije artikelen gezocht; met name op washgels. En daarmee kom ik EDTA geeneens tegen, wel die Sodium Laureth Sulfate!! ;) Denk dat dat dus je antwoord is:

ik heb bij google.nl gezocht op--> ingrediënten zeepvrije washgels;

Hoop dat je er wat aan hebt,

Groetjes Marco ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: zeepvrij

Het gebruik van de term "zeepvrij" berust op de strikte definitie van zeep, namelijk als zijnde afgeleid van een vetzuur. Natrium laurethsulfaat is een synthetisch detergens; het doet hetzelfde als zeep (schuimen en vuil wegnemen), maar is niet van een vetzuur afgeleid.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: zeepvrij

Zeepvrij wil gewoon zeggen dat er geen zeep in zit. Zeep in de traditionele betekenis van een reinigend zout van een vetzuur.

Het voordeel is dat een zeepvrije waslotion een zuurgraad kan hebben die dichter in de buurt ligt van de pH van de huid, dwz een pH van ongeveer 4-7. Hierdoor wordt de zuurmantel van de huid niet al te sterk aangetast.

EDTA heeft er niets mee te maken. EDTA zit in veel cosmetica om ijzer ionen uit het product te vangen. IJzer ionen kunnen ongewenste reacties aangaan met bepaalde grondstoffen, o.a. met antioxidanten en met parfumbestandelen.

Sodium Laureth Sulfate is denk ik de meest gebruikte oppervlakte-actieve stof in reinigende cosmetica. Het reinigt op dezelfde manier als zeep, maar het is geen zeep, dus past het prima in een zeepvrije waslotion.

Voor het uitdrogende effect is de hele formulering van het product van belang, zeep is op zich niet per sé uitdrogender dan andere oppervlakte-actieve stoffen, bovendien zijn de concentratie en het effect van andere betanddelen van het product ook van belang.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer