Zelfstudieboeken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Zelfstudieboeken

Hallo,

Ik heb buiten de lessen nask1 (natuurkunde) in het glorieuze eerste jaar vmbo tl, nooit in een schoolsituatie scheikundelessen gevolgd. Daar was mijn persoonlijke interesse ook niet zo naar dus dat is nou eenmaal zo gelopen.

Daarna tijdens een jaar werk toch diverse keren geconfronteerd met mijn "onwetendheid", en tijdens mijn huidige opleiding kom ik ook bij vakken als materiaaltechnologie ook allerlei bindingen, annodes, kathodes en reacties tegen. en ik heb gewoon het gevoel dat dit een stuk makkelijker gaat als ik mijn basiskennis wat bijwerk. Krijg het betreffende vak pas volgend jaar weer dus ik weet er vast wel tijd voor te vinden.

Kan iemand mij een bepaald studieboek aanraden, geschikt voor zelfstudie, met logische opbouw waarvoor weinig tot geen voorkennis noodzakelijk is? van welk studie niveau maakt me niet heel veel uit, het hoeft niet helemaal uitgekauwd te worden met appel en peren vergelijkingen maar aan de andere kant zit ik ook niet echt te wachten op een extra wiskunde/mechanica boek hoewel die boeken meestal wel basiskennis vereisen denk ik.

Suggesties?

Robin

Berichten: 281

Re: Zelfstudieboeken

Klinkt misschien gek, maar er is een boek Scheikunde voor Dummies. Daar staat de basis van scheikunde best goed in beschreven naar mijn mening.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Zelfstudieboeken

Haha!

soms is het zo obvious dat je er niet eens over nadenkt. Was meer op zoek gegaan naar schoolboeken maar ik zal er eens naar kijken.

Berichten: 541

Re: Zelfstudieboeken

Een ander goed boek is chemistry. Dit is wel in het engels.

Berichten: 2.337

Re: Zelfstudieboeken

Ik denk dat als je achter schoolboeken zoekt je niet echt goeie gaat vinden.

Ik heb nooit een handboek chemie gehad omdat die onvolledig waren (en misschien ook niet goed aansloten bij de leerplannen)

Voor basiskennis zou ik ook chemie voor dummies kiezen. Die zijn ook veel lichter dan zo'n zwaar chemisch handboek en als je al er niet echt in geïntresseerd bent kan dat zeker helpen.

Berichten: 365

Re: Zelfstudieboeken

scheikunde in je pocket van wolters noordhof. Een handig beknopt boekje maar dan voor snel wat op te zoeken voor de theorie zou ik idd het andere kiezen of gewoon het algemene chemie boek voor het mbo evt tweede hands via bol

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Zelfstudieboeken

Heb m inderdaad aangeschaft

Schrijfstijl is een tikje te amicaal maar daar omheen wel aardig duidelijk

verder kiest ie water om te illustreren dat vaste stoffen een hogere dichtheid hebben als vloeistoffen (en gassen nog lager) dat lijkt me een tikje ongelukkig.. Het ijs is ook gewoon kleiner afgebeeld dan het water..

Is water de enige stof die dat gedrag vertoont?

Berichten: 2

Re: Zelfstudieboeken

Ik doe nu momenteel vmbo-tl.. En intereseer me ontzettend voor chemie. Alleen vraag ik me af waar moet je in hemelsnaam beginnen:O Bij t begin ja:P

't probleem is alleen bij mij, dat ik alles in een keer wil leren, uiteraard niet mogelijk..

Ik heb ook een tijdje lopen dobberen om te zoeken voor de basis.. Ik heb het boek scheikunde voor dummies.. en hoop hier op het forum natuurlijk het een en ander op te steken...

Berichten: 2.337

Re: Zelfstudieboeken

Herkenbare situatie. :P

Een goeie tip koop een dik basisboek in het Engels. Want alles wat je in het Engels leert versta je automatisch in het Nederlands maar omgekeerd is dat veel moeilijker. Als je echt geïnteresseerd bent in chemie zal chemie voor dummies misschien snel tekort schieten?

Berichten: 2

Re: Zelfstudieboeken

Ik heb het boek gehuurd bij de bibliotheek.. Dusse ik ben benieuwd:D

Maar voor zo ver erg interesant, en erg leerzaam.. Afbeelding

Reageer