NaSk practica probleem

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

NaSk practica probleem

Hoi,

Wij hebben een practica opgekregen waarbij met een groepje van 4 leerlingen een oplossing hebben gekregen waar 20 mogelijke stoffen in zitten. We hebben er niet zo veel verstand van.

De volgende stoffen kunnen erin zitten;

- Albumine ( eiwit )

- Ascorbinezuur ( vitamine C )

- BaCI2 ( barium chloride )

- C2H5OH ( Alcohol )

- C3h5(oh)3 ( glycerine )

- C6H12O6 ( Glucose )

- CaCl2 ( calium chloride )

- C3H4OH(COOH)3 ( citroenzuur )

- H2SO4 ( zwavelzuur )

- H3PO4 ( fosfor zuur )

- HCl ( zoutzuur )

- HNO3 ( salpeterzuur )

- KCl ( kaliumchloride )

- KClO3 ( kalium chloraat )

- Na2CO3 ( natriumcarbonaat )

- Na3PO4 ( natrium fosfaat )

- NaCl ( natrium chloride )

- NaOH ( soda )

- NH4Cl ( salmiak )

- C6H10O5 ( zetmeel )

Hebben jullie enig idee hoe we erachter kunnen komen welke van deze stoffen er in ons water zit opgelost?

We hebben niet heel veel van het 'spul'.

Alvast bedankt!

mvgr,

Object

Berichten: 1.816

Re: NaSk practica probleem

Best pittig, zo'n practicum. Maar sommige stofjes heb je wel een verkeerde naam gegeven en de SUB optie zou ook wel handig zijn, bij je formules.

Maar wat me niet duidelijk is, is of je slechts één oplossing gekregen hebt, of meerdere en wat je mogelijk testmateriaal is, bijv. lakmoespapier ed.
LiA

Berichten: 4

Re: NaSk practica probleem

Ja, het is inderdaad best lastig. Wat bedoel je met SUB optie?

We hebben slechts één oplossing gekregen, dus een potje met water en daarin één van die 20 stoffen.

Wat ons testmateriaal is weet ik niet precies, want we hebben geen materiaal gekregen alleen dat potje met het 'spul'. Maar als we iets willen testen kunnen we naar de leraar gaan en die regelt dan wel iets.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: NaSk practica probleem

Je stofbenamingen kloppen overigens nog steeds niet helemaal.

Ik kan je trouwens wel wat hints geven. Probeer de stoffen eens in verschillende groepen in te delen, voorbeelden:

zuur, basisch of neutraal (pH papier en je weet in ieder geval in welke klasse de stof valt en meteen welke stoffen het allemaal niet zijn)

Kan wel/geen slecht oplosbaar zout vormen met een ander goed oplosbaar zout (neem een ml of 2 in een reageerbuis, en doe er wat natriumcarbonaat ofzo bij, ontstaat er een neerslag, ga dan na welke stoffen het allemaal kunnen zijn, en welke het allemaal niet zijn)

oxidator, reductor of neutraal

je zou bij een halve ml een druppeltje joodoplossing kunnen voegen, voor welke stof zou je dat kunnen gebruiken?

Berichten: 1.816

Re: NaSk practica probleem

Met de SUB-optie, boven je invul veld kun je de formules juist weergeven, dus NIET:

HNO3, maar HNO3. Zie helpfunctie.

Overigens vraag ik me af of deze opdracht niet te moeilijk voor jullie is. Er is best wel wat kennis nodig voor deze opdracht.

Maar uitsorteren is zeker belangrijk.

Hint: Stoffen die koolstof bevatten geven vaak (niet altijd!!) een zwarte stof na verhitten. ( Een beetje opl. op een lepeltje en verwarmen maar boven een vlam)

Bovendien is er op internet best wel een formule voor je eerste 2 stoffen te vinden.
LiA

Berichten: 4

Re: NaSk practica probleem

We hebben met een Ph-papiertje de oplossing getest op zuur. Dat gele papiertje kleurde rood dus er zit zuur in.

Dan hebben we er nog 6 over;

- Ascorbinezuur ( vitamine C )

- C3H4OH(COOH)3 ( citroenzuur )

- H2SO4 ( zwavelzuur )

- H3PO4 ( fosforzuur)

- HCl ( zoutzuur/waterstofchloride )

- HNO3 ( salpeterzuur )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: NaSk practica probleem

Je zou eens kunnen kijken naar of je iets van neerslagreacties kunt verwachten. Zijn er ionen die bijvoorbeeld wel neerslaan met het sulfaation, maar niet met het chloride-ion?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: NaSk practica probleem

kon je ook een pH waarde aflezen/schatten? daarmee kan je al snel zien of je eerder een sterk of een zwak zuur hebt.

vervolgens in een oplosbaarheids tabel opzoeken welke metalen neerslaan met zuurdelen en vervolgens die toevoegen.

dan kan je het al behoorlijk snel zien.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: NaSk practica probleem

Let op, ammoniumchloride is ook een zuur, maar wel een zwakke!

Ik weet niet hoe rood het pH-papaiertje werd. Dit moet je zelf maar even aflezen.

Berichten: 4

Re: NaSk practica probleem

Het papiertje die we in de stof hebben gedaan om te kijken of er zuur inzit werd normaal rood, niet heel donker.

We hebben onze oplossing verhit en het werd zwart en er kwam een witte damp vanaf.

Deze stoffen heben we nog over;

- Ascorbinezuur ( vitamine C )

- C3H4OH(COOH)3 ( citroenzuur )

- H2SO4 ( zwavelzuur )

- H3PO4 ( fosforzuur)

- HCl ( zoutzuur/waterstofchloride )

- HNO3 ( salpeterzuur )

Weten jullie waar witte damp afkomt met een hoge PH-waarde? ( onze leraar zei dat als je een PH-meter boven de dampen houdt dat die dan 'gek' werd.)

Reageer