Huidreactie met permanganaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Huidreactie met permanganaat

Ik weet niet of het hier thuishoort mijn excuses als het niet hier hoort maar wij waren een tijdje geleden een titratie proef aan het doen met kaliumpermanganaat (vloeibaar) en ik met mijn handige zelf liet het op mijn huid komen waardoor er bruine plekken verschenen, mijn vraag is hoe kan dit? heeft het te maken met een stof in je huid die reageert? *dit heeft niet met school of wat dan ook te maken ik ben gewoon nieuwsgierig*

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Huidreactie met permanganaat

Het is een redoxreactie.

De kaliumpermanganaatoplossing oxideert vuil, vet, eiwitten en ander spul op de huid en wordt daarbij omgezet in mangaandioxide, dat een bruine kleur heeft.

Kan weinig kwaad.

[edit: had per ongeluk reduceert ipv oxideert getypt...]
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 6

Re: Huidreactie met permanganaat

aha ja ik wist wel dat het niet erg was, al schrok ik eerst wel XD ik had echt best wel een spash over me hand heen gekregen. (iemand stootte me aan) en mijn halve hand werd bruin XD maar bedankt weer een nutteloos feit in mijn hoofd opgeslagen! YES, (ja sorry daar wordt ik nou heel blij van, echt)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Huidreactie met permanganaat

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Topic verplaatst naar een passender forum.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 3.145

Re: Huidreactie met permanganaat

Het kan inderdaad geen kwaad. Je kunt ook snel van die bruine kleur afkomen met een onschuldig niet giftig maar wel zeer effectief middeltje.

Los een halve afgestreken theelepel natriumbisulfiet (of natriumsulfiet) op in 30 ml sterk verdund zoutzuur (pakweg 3% HCl is prima). Je krijgt een prikkelende geur van zwaveldioxide (lijkt wel een beetje op geur van afgestoken vuurwerk of van lucifers).

Wrijf je hand hiermee in. De bruine vlek verdwijnt als sneeuw voor de zon, zonder dat je huid wordt aangetast. Spel vervolgens goed af met water en droog je hand af. Als je kleine wondjes hebt, dan prikkelt deze oplossing wel enigszins, maar bij deze sterke verdunning kan dat weinig kwaad, zeker als je weer snel afspoelt.

Dit middel is ook heel geschikt voor verwijderen van permanganaat- en bruinsteenvlekken op andere delen van de huid, op glas en keramiek. Dit mag je echter NIET toepassen dicht bij de ogen! Als je permanganaat in de ogen hebt gekregen dan is het sowieso tijd om een arts te raadplegen.

Een ander middeltje dat ook prima werkt is een mengsel van waterstofperoxide en sterk verdund zoutzuur. Neem hiervoor 5% HCl en 3% H2O2 en meng deze in verhouding 1 : 1 en wrijf daar je hand mee in. Ook dit werkt snel en tast de huid niet aan. Als de vlek is verdwenen goed afspoelen met water.

Berichten: 840

Re: Huidreactie met permanganaat

Wees maar relatief blij met die MnO2 vlekken ;) .

Ik heb gisteren wat druppels zilvernitraat-oplossing op mijn hand gekregen. Loop nu rond met zwarte vingers :P

Is gelukkig over een paar daagjes weer over.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Huidreactie met permanganaat

Jep, zilversulfide verdwijnt niet zo gauw (het sulfide komt vanuit huideigen aminozuren, even dat vraagje voorzijn :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Huidreactie met permanganaat

Als ik MnO2 vlekken op mijn handen of op glas had, dan kreeg ik het zelfs met een halve citroen er al af, en je handen gaan er ook nog lekker van ruiken :)

Met schoonmaakazijn werkte het vreemd genoeg niet zo goed.

Dit is trouwens gewoon een zuur-base reactie zeker, met die citroen? Of zit er iets anders achter?

Berichten: 840

Re: Huidreactie met permanganaat

Nee. Het is geen simpele zuur-base reactie. Bij MnO2 is Mn in de 4+ oxidatietoestand. Dit vormt maar zeer weinig stabiele verbindingen, voorbeelden zijn dus MnO2 en MnCl62- (in conc. Cl--oplossing). Het laatste is volgens mij ook te isoleren als het kaliumzout trouwens.

Maar goed, ik denk dat Mn(IV) geen complex met citraten vormt. Het zal het citroenzuur dus oxideren denk ik --> de OH-groep wordt een C=O (carbonyl/keton).

Het product en het citroenzuur zullen, als ionen (dus tenminste 1 van de protonen van carboxyl-groepen af), misschien daarna het Mn(II) complexeren. Mn(II) is in citroenzuur goed oplosbaar, en wast dus goed weg.

Je kunt bruinsteen niet wegwassen met azijnzuur, omdat acetaat gewoon geen stabiel complex vormt met Mn(IV), en het MnO2 kan het azijnzuur niet kan oxideren --> om azijnzuur te oxideren moet je met zeer sterke oxidatoren komen, zoals aangezuurd permanganaat. Dus ook geen Mn(II), en dus kun je het niet wegwassen.

EDIT: Ik lees nu pas citroen, ipv citroenzuur. Misschien oxideerd het MnO2 dus een ander molecuul in de citroen, er zijn immers zoveel verschillende moleculen in een citroen! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Huidreactie met permanganaat

Wat een verhelderende uitleg! :) Dat is ook zo tof aan chemie; dat het bijna nooit zo simpel is als je denkt :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Huidreactie met permanganaat

Citroenzuur zelf heeft een chelerende werking, wat betekent dat het metaalionen kan binden en oplosbaar maken. Als je dus iets hebt wat in de citroen dat mangaan inderdaad kan reduceren (en dan denk ik aan reducerende suikers) kan het citroenzuur het mangaan(II) oplossen. Puike oplossing overigens :)

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Huidreactie met permanganaat

Ja, en ik denk dat je handen lekkerder ruiken dan na een zoutzuur en waterstofperoxide oplossing ;)

Maar het kan metaalionen binden? Zou je dan ook met hemoglobine je handen kunnen ontdoen van mangaan? Dat bindt toch ook metaalionen in zo'n kooistructuur? 't Is natuurlijk een rare oplossing, maar zou het mogelijk zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Huidreactie met permanganaat

Was dit een stomme vraag, of een moeilijke? :P

Re: Huidreactie met permanganaat

Een stomme vraag? nee

Een moelijke? Ik zou het niet weten dus voor mij wel.

Ik vermoed dat het niet werkt omdat het ijzer er niet zo maar uit te krijgen is .

Ik denk dat op het moment dat je het ijzer eruit haalt, de heamgroep instabiel wordt en uit elkaar valt.

Reageer