[scheikunde] Verband hardheid van water en cu2+ oplosbaarheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 175

[scheikunde] Verband hardheid van water en cu2+ oplosbaarheid

Wij zijn op school bezig met verschillende analyses op water. Twee daarvan zijn de hardheidbepaling en de Cu2+ bepaling.

Nou wordt mij gevraagd het verband te geven tussen de hardheid van water en de oplosbaarheid van Cu2+.

Na de verschillende analyses heb ik de volgende waarden gekregen:

Code: Selecteer alles

Monster             Gemeten Hardheid       mg/l Cu2+

Den Haag            1,661 ± 0,009 mmol/L   0,025

Numansdorp          1,594 ± 0,009 mmol/L   0,029

Rozenburg           1,562 ± 0,009 mmol/L   0,030

Rotterdam           1,531 ± 0,009 mmol/L   0,480
Zoals je kunt zien geldt hier dat harder water minder koper bevat dan zacht water.

Nu heb ik op verschillende websites van waterleveranciers en op wikipedia gelezen dat het nou net even andersom had moeten zijn.

Mijn vraag is dan ook;

Zit er nu een te klein verschil tussen de hardheden om te bepalen of er een dergelijk verband is tussen hardheid en koper?

Zou het ook gewoon kunnen zijn dat het aan de leidingen ligt waar het water uit is gekomen?

Graag hoor ik ook andere mogelijkheden als iemand dat weet! :)

Alvast bedankt.

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Verband hardheid van water en cu2+ oplosbaarheid

De hardheid van water wordt op de volgende link uitgelegd:

http://scholieren.samenvattingen.com/docum...n/show/7417238/

Kijk daar maar eens op!

Berichten: 175

Re: [scheikunde] Verband hardheid van water en cu2+ oplosbaarheid

Het enige wat jij in mijn vraag heb gezien is Hardheid, de rest heb je niet eens gelezen. Ik vraag toch niet wat hardheid inhoud, dat weet ik zelf wel.

Lees volgende keer eerst voordat je denkt een antwoord te geven. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Verband hardheid van water en cu2+ oplosbaarheid

Ik kan op internet geen verband vinden tussen de hardheid en het kopergehalte (of gehalte aan andere metalen). Ik vind alleen dat het afhangt van het gebruik van koperen leidingen en de stilstandtijd in die pijpen.

Als ik jouw waarden zie:

Wat is de meetfout in het kopergehalte? Die in de hardheid is wel netjes opgegeven.

Uit de metingen ´Den Haag´, ´Numansdorp´ en ´Rozenburg´ ZOU je je geposte veronderstelling kunnen concluderen. Ik vind deze drie metingen wel erg mager daarvoor. Bovendien spreekt meting ´Rotterdam´ je veronderstelling tegen. Ik verwacht niet dat vanaf een bepaalde hardheid bij nog lager wordende hardheid ineens een explosieve toename in het kopergehalte mogelijk is. Ik veronderstel dat er in Rotterdam meer met koperen leidingen wordt gewerkt of dat het water in Rotterdam (toevallig) langer stil heeft gestaan.

Kortom: ik vind je veronderstelling over een relatie tussen kopergehalte en hardheid erg gewaagd.

Berichten: 162

Re: [scheikunde] Verband hardheid van water en cu2+ oplosbaarheid

De totale hardheid wordt bepaald door de hoeveelheid magnesium- en calcium-verbindingen die in het water aanwezig zijn.

De hardheid van water wordt over het algemeen bepaald door titratie met EDTA.

Dit kan door water te bufferen (pH10) en Cu toe te voegen, dit vormt een complex met EDTA, waarna deze te titreren is mbv een Cu-electrode.

Hiernaast is het mogelijk om mbv een kleuromslag te titreren mbv Eriochroomzwart. Dit laatste is bij mij minder bekend, echter op internet kwam ik dit tegen:

Als na het toevoegen van eriochroomzwart en verhitten tot 70 Celsius geen rode kleur ontstaat, bevat het onderzochte water waarschijnlijk vrij veel Cu2+-ionen. Doe in dit geval een spatelpunt kaliumcyanide in de oplossing.
In beide gevallen kan ik me voorstellen dat hogere concentratie Cu de hardheidsbepaling zullen beinvloeden, mogelijk dat dat de oorzaak is van het verschil in je tabelletje

Reageer