[scheikunde] een zuiverheid van 9,5% kan niet toch?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] een zuiverheid van 9,5% kan niet toch?

Nvm ik ben er al uit ;) het was de titratie van 10ml waardoor het met een factor 10 was verkleind sorry maar het opschrijven maakte het waarschijnlijk opeens duidelijk.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

We moeten voor een praktische opdracht (een andere dan de vorige vraag die ik stelde want *waarom weet ik ook niet* ik heb niet alleen scheikunde 1 maar ook 2) een titratie verrichten met mohr's zout en kaliumpermanganaat zo gezegd zo gedaan. O en voor ieder die het topic heeft gelezen ja, hierdoor vroeg ik me af waarom je hand bruin werd(met dit proefje waren we bezig). Ik herhaal nogmaals dat was geen vraag pure nieuwsgierigheid die jullie naar alle tevredenheid hebben beantwoord en daarvoor mijn dank ;)

Werkwijze:

4,025 gram Mohr"s zout.

Dit is in een maatkolf van 100mL gebracht.

Aan dit mohr"s zout is 20mL, 2M zwavelzuur toegevoegd en dit is aangevuld met water tot 100mL. Dit is geschud, zodat al het zout was opgelost.

Uit deze oplossing is 10mL gepipetteerd en dit is in een maatkolf gebracht.

Hieraan is 10mL water toegevoegd en dit is verwarmd tot ongeveer 50۫ C.

Daarna is deze oplossing getitreerd met 0,02 M permanganaat.

formule opstellen:

MnO4-+ 8H+ + 5e- ---> Mn2+ + 4H2O

5Fe2+ ---> 5Fe3+ + 5e-

----------------------------------------------------------------------

MnO4- + 5 Fe2+ + 8 H+ --> Mn2+ + 5 Fe3+ + 4 H2O

tot zo ver geen problemen.

Onze gemiddelde meeting is 10,01mililiter

De Kaliumpermanganaatoplossing (leuk kleurtje trouwens) was 0,02M

Nou moet ik de zuiverheid bepalen in massa% En ik weet zeker dat ik iets fout doe want ik kom steeds op een getal onder de 10% uit. (lijkt me zeer onwaarschijnlijk) Misschien kunnen jullie me helpen om te zeggen wat ik fout doe?

Ik doe dit:

10,01 ml gebruikt van Kaliumpermanganaat = 0,0002002 mol

De verhouding is 1:5 dus heb ik 5 keer zoveel mol Fe2+ gebruikt.

Dat is 0,001001 mol.

Evenveel Mohr's zout dus. (zie boven)

Molaire massa is 392,12

dan zou ik maar 0,39251212 gram hebben

Maar ik heb 4,092 gram gekregen. dus je begrijpt ik mis ergens eentiende macht XD maar ja ergens invoegen lijkt me niet echt een goed idee. Echt alle hulp is welkom want ik staar me er suf naar.

Als ik terug reken overigens, uitgaand van de 4,092 gram en dan theoretisch zou bereken hoeveel ik daarvoor nodig zou hebben kom ik niet op 10ml maar op 1dl. Al met al OF doe ik iets fout OF klopt het zo (iets dat ik me niet kan voorstellen).

Re: [scheikunde] een zuiverheid van 9,5% kan niet toch?

4,092 gram opgelost in ??ml

10.01 milliliter gebruikt om hoeveel ml oplossing te titreren?

Reageer