Verschil chemische technologie en scheikund

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Verschil chemische technologie en scheikund

Hallo iedereen,

Op mijn opleiding moeten wij na een jaar kiezen welke kant wij op willen gaan. We kunnen dan tussen technologie en scheikunde kiezen. Het probleem is dat het verschil nog heel vaag is.

Ondertussen heb ik het idee dat technologie veel wiskundiger is en meer is gericht op fabrieks processen op grote schaal. Scheikunde daarintegen gaat meer over het waarom dingen gebeuren etc. Het theoretische dus. Verder ligt daar het accent meer op de kleine schaal.

Klopt dit idee wat ik over beide opleiding heb? Verder vraag ik mij af of iemand iets weet over de masters. Ik heb mij laten vertellen dat technologie veel meer masters kan doen dan scheikunde. Alleen op de site kiesjestudie.nl klopt dit niet. Nu ben ik een beetje in de war daarover.

Verder vraag ik mij ook nog af met welke studie je meer baankansen hebt. Ik dacht dat je in de technologie meer baankansen had omdat je een wiskundigere achtergrond had dan scheikunde. Daardoor ben je aantrekkelijker voor werkgevers die ook niet in de chemie industrie zitten.

Ik weet dat het veel vragen zijn voor in 1 keer, maar ik waardeer het echt ontzettend als jullie mij kunnen helpen!

Alvast bedankt!

Berichten: 168

Re: Verschil chemische technologie en scheikund

Ha, wat je zegt klopt, technologie is meer industrieel en wiskundiger gericht en heeft vanwege beide een breder (beter?) banengebied (ook buiten de chemie, idd). Binnen de scheikunde zelf zijn ook genoeg richtingen, maar deze monden vrijwel allemaal uit in een onderzoeksfunctie.

De masters die je kunt doen, weet ik niet precies in jouw geval. Ik vermoed dat je studeert aan de TUD? Maar als je studeert, kun je dit aan je studieadviseur of aan enkele ouderejaars vragen, toch?

Reageer