[scheikunde] Spectometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Spectometrie

Hee allemaal!

Ik moet een vraag maken voor mijn hw,, maar ik begrijp er niets van!

Kunnen jullie mij helpen?

Ik ben nu bezig met een aantal sommen voor mijn huiswerk, maar begrijp er helemaal niets van!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen :D

Het gedeelte (NO2) in afvalwater kan worden bepaald met een colorimeter. Hiertoe wordt aan de nitrietbevattende oplossing een reagens toegevoegd, waardoor een roodkleurige verbinding ontstaat. De extinctie die is gemeten bij een golflengte van 525 nm is dan een maat voor het nitrietgehalte. Bij gebruik van een colorimeter wordt een groen filter toegepast.

Voor het maken van een ijklijn gaat men uit van een standaardoplossing, die 0,5- mg NO2 - per liter bevat.

Hieruit worden zes oplossingen bereid met een volume van 10mL elk, waarvan de concentraties NO2- achtereenvolgens 0,05; 0,10; 0,15; 0,20; 0,25 en 0,30 mg per liter bedragen.

A Hoe zou men te werk moeten gaan om deze ijkserie te bereiden? Ga uit van 1,0 mL reagensoplossing per 10 mL oplossing.

B Welke samenstelling zal de "blanco" oplossing moeten hebben?

C Geef aan op welke wijze een ijkgrafiek kan worden opgesteld. Beschrijf (of schets) het verloop van deze grafiek.

Vervolgens wordt 50 ml van het afval water gemeten

Er wordt 10 mL reagens oplossing aan toegevoegd en aangevuld tot 100mL. Van de verdunde oplossing wordt de extinctie bepaald waarna het nitrietgehalte wordt afgelezen uit de ijkgrafiek.

D Geef aan hoe dit aflezen in zijn werk gaat en leg tevens uit hoe het nitrietgehalte in het oorspronkelijke afvalwater kan worden bepaald.

Als het afvalwater een eigen kleur heeft waardoor het ook zonder reagens bij 525nm absorbeert, moet hiervoor een correctie worden aangebracht.

E Beschrijf nauwkeurig hoe men hierbij te werk zal moeten gaan.

De ijkgrafiek is opgenomen bij een golflengte van 252 nm. De extinctie is eveneens bepaald bij deze golflengte.

F Zou het nitriet gehalte van het watermonster ook uit deze ijkgrafiek kunnen worden afgelezen als men de extinctie van dit monster had bepaald met een andere golflengte?

Xx Eline

Re: [scheikunde] Spectometrie

Hallo Elinee,

We kunnen je helpen maar we zullen niet je huiswerk voor je maken.

Begin eens op te schrijven hoe je denkt dat de vragen misschien opgelost moeten worden, aan de hand daarvan zullen we je helpen het goede antwoord te vinden.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Spectometrie

Okee,,

A. Ik denk dat je het moet gaan verdunnen. Door 1mL te pipeteren van die 0,50mg per L, en die aan te vullen tot 10 mL heb je dus 0,050 mL.

Alleen ik weet dan niet of je om 0,10 te krijgen dan twee mililiter mag pipteren en dan weer aanvullen van 8 ml om zo 0,10 mg per Liter te krijgen?

B. Alles behalve nitriet.

C. Je moet waarschijnlijk de ijkgrafiek gaan tekenen, en dan iets tegen de concentratie. maar wat? Want je hebt toch alleen de concentratie? En hoe verloopt deze? Af of oplopend?

D. Eerst de verdunning uitrekenen. ( hoe doe je dit? ) En daarna aflezen in de ijkgrafiek die je hierboven hebt getekend.

E. Mischien toevoegen van een andere stof zodat het afvalwater niet meer absorbeert bij 525?

F. Ja want er wordt nog wel geabsorbeerd alleen een andere hoeveelheid. Het ligt aan de extinctiecoëfficient, want die hangt af van de stof en de golflengte. Dus wanneer de golflengte verandert, verandert extinctiecoëfficient ook. En aangezien die ook in de formule voorkomt om de extinctie te berekenen, kan het dus gewoon worden afgelezen.

Kunnen jullie mij helpen?

Xx

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Spectometrie

elineee-09 schreef: Okee,,

A. Ik denk dat je het moet gaan verdunnen. Door 1mL te pipeteren van die 0,50mg per L, en die aan te vullen tot 10 mL heb je dus 0,050 mL.

Alleen ik weet dan niet of je om 0,10 te krijgen dan twee mililiter mag pipteren en dan weer aanvullen van 8 ml om zo 0,10 mg per Liter te krijgen?

B. Alles behalve nitriet.

C. Je moet waarschijnlijk de ijkgrafiek gaan tekenen, en dan iets tegen de concentratie. maar wat? Want je hebt toch alleen de concentratie? En hoe verloopt deze? Af of oplopend?

D. Eerst de verdunning uitrekenen. ( hoe doe je dit? ) En daarna aflezen in de ijkgrafiek die je hierboven hebt getekend.

E. Mischien toevoegen van een andere stof zodat het afvalwater niet meer absorbeert bij 525?

F. Ja want er wordt nog wel geabsorbeerd alleen een andere hoeveelheid. Het ligt aan de extinctiecoëfficient, want die hangt af van de stof en de golflengte. Dus wanneer de golflengte verandert, verandert extinctiecoëfficient ook. En aangezien die ook in de formule voorkomt om de extinctie te berekenen, kan het dus gewoon worden afgelezen.

Kunnen jullie mij helpen?

Xx
A Als je daar 0,05 mg bedoelt, dan klopt het

B Klopt, waarvoor dient de blanco eigenlijk?

C Wat meet het apparaat eigenlijk?

D Je werkt hier verkeerd om. Je weet de concentratie van dat monster juist niet. Wist je dat wel, waarom dan meten? ;)

E Als je wist waarvoor een blanco was, zou deze vraag geen probleem zijn.

F Als je hier bedoelt dat je voor de andere extinctiecoëfficient wel de ijklijn moet aanpassen, dan klopt je antwoord denk ik wel. Over deze ben ik niet zeker.

Samen met C, wat doet de molaire extinctiecoëfficient eigenlijk voor de ijklijn? Ja het is een omrekeningsfactor, maar hoe openbaart deze zich in de ijklijn?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Spectometrie

A Ja dat bedoelde ik haha, en mooi! :D

B Blanco dient voor de spectrofotometrische concentratiebepaling. De blanco is de I(o). Wanneer de de intensiteit van de doorgelaten straling wordt gemeten noemt men deze I. De transmissie kan worden bepaald door I / i(o).

C Het gehalte nitriet in afvalwater. Dus die moet iig in de grafiek komen,, maar tegen wat? In mijn boek wordt er steeds de absorbtie uitgezet tegen de golflengte, maar dat lijkt me hier niet echt mogelijk. Is het de concentratie van het slootwater tegen de concentratie van het nitriet?

D Hier heb ik echt geen flauw idee :O Hoe moet dit aagepakt worden?

E De stof eruit halen, die ervoor zorgt dat het niet wordt geabsorbeerd?

F Deze weet ik ook niet.

Samen met C, wat doet de molaire extinctiecoëfficient eigenlijk voor de ijklijn? Ja het is een omrekeningsfactor, maar hoe openbaart deze zich in de ijklijn?

Het is een constante, maar als het de concentr. tegen de concentr. is dan openbaart het zich toch helemaal niet in de ijklijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Spectometrie

elineee-09 schreef: A Ja dat bedoelde ik haha, en mooi! :D

B Blanco dient voor de spectrofotometrische concentratiebepaling. De blanco is de I(o). Wanneer de de intensiteit van de doorgelaten straling wordt gemeten noemt men deze I. De transmissie kan worden bepaald door I / i(o).

C Het gehalte nitriet in afvalwater. Dus die moet iig in de grafiek komen,, maar tegen wat?  In mijn boek wordt er steeds de absorbtie uitgezet tegen de golflengte, maar dat lijkt me hier niet echt mogelijk. Is het de concentratie van het slootwater tegen de concentratie van het nitriet?

D Hier heb ik echt geen flauw idee :O Hoe moet dit aagepakt worden?

E De stof eruit halen, die ervoor zorgt dat het niet wordt geabsorbeerd?

F Deze weet ik ook niet.

Samen met C, wat doet de molaire extinctiecoëfficient eigenlijk voor de ijklijn? Ja het is een omrekeningsfactor, maar hoe openbaart deze zich in de ijklijn?

Het is een constante, maar als het de concentr. tegen de concentr. is dan openbaart het zich toch helemaal niet in de ijklijn?
B Zo zou je het kunnen zien. Als je een extinctie meet over de blanco geeft deze eigenlijk een nepconcentratie weer. Omdat je precies dezelfde extra extinctie meet in alle andere ijkpunten, betekent het ook dat je teveel meet.

C Het gehalte nitriet in afvalwater. Uiteindelijk wel ja, maar vertelt het apparaat je dat? Heeft die een schermpje dat meteen zegt hoeveel nitriet erin zat? Zo nee, wat geeft dat schermpje dan wel?

D Daarvoor moet je eerst weten wat je tegen elkaar uit moet zetten.

E Stel dat je die kleur er niet uitkrijgt, dan kun je nog die bepaling doen. Zoals ik al zei moet je daarvoor weten waarvoor je blanco dient, als uitgelegd bij B.

Over het laatste: je zet daarom ook niet de concentraties tegen elkaar uit. Ik kan me tevens lastig voorstellen dat die proef uit de lucht is komen vallen. Blader je boek nog maar eens door.

Reageer