aceton als reductor

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 89

aceton als reductor

Primaire alcoholen oxideren tot carbonzuren

secundaire alcoholen tot ketonen

tertiarie alcoholen zijn geen reductor

Aceton (keton) kan door keto-enol-omlegging toch reageren als 2-propenol.

Vraag:

* 2-propenol is toch nog steeds tertiair?

* Welk product ontstaat als het toch wordt geoxideerd

* Eventueel een mechanisme

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: aceton als reductor

Waarom denk je dat het tertiair is?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: aceton als reductor

Oxidaties zijn vaak wat veelzijdiger dan voor het gemak en overzicht in de boekjes wordt gezet.

Met het nodige "oxidatieve geweld" (lees: een flink hoge redoxpotentiaal, peroxides of een leuk enzym) valt aceton om te bouwen tot aardig wat interessante producten. Een mogelijkheid daarbij is bijv. de vorming van methylglyoxal of het uit elkaar vallen van het acetonmolecuul tot azijnzuur en koolstofdioxide. Ga zelf maar eens na of je hier een oxidatie in ziet.

Ik denk niet dat je met 2-propenol erg ver komt. Hoe wil je dit laten reageren?

Berichten: 89

Re: aceton als reductor

In het vwo-scheikundeboek waarmee ik werk staat een bronnetje over de blaaspijpjes die politie vroeger gebruikte bij alcoholcontroles. Daar zat zwavelzuur en kaliumdichromaat in (en bindmiddel, denk ik). Alcohol oxideert daarin tot azijnzuur en er vormt groen chroomsulfaat. Het buisje kleurde dus van oranje naar groen.

Ook staat in die bron dat mensen met suikerziekte vroeger ook tegen de lamp liepen omdat de buisjes ook groen kleurde vanwege de aceton in hun adem.

Nou vraag ik mij dus af hoe dat gaat. Dat de hydroxy in een oxo verandert, gaat niet (vijfwaardig C-atoom)...

????

Berichten: 3.145

Re: aceton als reductor

Ik vraag me af of dat door de aceton komt. Aceton laat zich niet eenvoudig oxideren en zeker dichromaat in waterige oplossing is niet in staat om dit te oxideren weet ik uit eigen ervaring.

Aceton kan wel verder worden geoxideerd, maar dan oxideer je het molecuul kapot. Met een permanganaat oplossing die aangezuurd is en ook nog wat wordt verwarmd lukt het wel (zij het langzaam) en dan krijg je dat de kolstofketen wordt verbroken en er kleinere moleculen ontstaan.

Dus, oxidatie gaat van

alcohol --> keton --> kapotbreken van koolstofketen (--> CO2)

alcohol --> aldehyde --> carbonzuur --> kapotbreken van koolstofketen (--> CO2)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: aceton als reductor

Gedep schreef: Ook staat in die bron dat mensen met suikerziekte vroeger ook tegen de lamp liepen omdat de buisjes ook groen kleurde vanwege de aceton in hun adem.

Nou vraag ik mij dus af hoe dat gaat. Dat de hydroxy in een oxo verandert, gaat niet (vijfwaardig C-atoom)...

????
Bij hoge concentraties aceton in het lichaam kan er - zij het langzaam - een deel door een alcohol dehydrogenase omgezet worden in isopropanol (normaliter vindt deze conversie de andere kant op plaats!). Isopropanol en ethanol verschillen niet zo veel in redoxpotentiaal, daarom wil in bepaalde (waarschijnlijk oudere) ademtests isopropanol nog wel eens interfereren.

Reageer