Kow

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 220

Kow

Beste mensen ik vroeg mij af wat er wordt verstaan onder indirect meten van de Kow(Octanol water partitie coefficient).

B.v.d.

Berichten: 1.379

Re: Kow

Ik denk dat je het als Ko,w moet schrijven.

Denk eens aan een scheidtrechter met water en (bijv.) cyclohexaan waaraan je octanol toevoegt. Waar blijft het dan na het schudden?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.379

Re: Kow

Ik zie zojuist dat je ook zonder een derde stof al een fasescheiding kunt krijgen als je genoeg octanol neemt. In welke fasen zitten dan octanol en water?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kow

Wat zou die coëfficient trouwens weergeven als je kijkt naar het apolaire/polaire gedrag van octanol en water?

Berichten: 129

Re: Kow

Ik neem aan dat je vraag gaat over het indirect meten en niet over Kow?

Om zo een verdelingscoëfficiënt te bepalen, laat je het stelsel in evenwicht komen, vervolgens meet je de concentratie aan je component in de twee fasen. Dat is een directe methode.

Bij een indirecte methode meet men iets anders, dat kan variëren, en daaruit berekent men dan de verdelingscoëfficiënt. Zo heb ik methoden gezien waar men een HPLC-chromatogram opmeet en uit de retentietijd afleidt wat de polariteit is en zo de Kow berekent. Een voorbeeld hiervan is de methode OECD 117, die je kan vinden op internet.

Berichten: 220

Re: Kow

Idd Marina hier kan ik wat meer mee. Een docent vertelde mij dat dit hier bijvoorbeeld een methode als HPLC mee wordt bedoeld om de Kow mee te bepalen indirect.

Berichten: 142

Re: Kow

Er bestaan ook tabellen waaruit men aan de hand van de functionele groepen van het te onderzoeken molecuul de logKO,W (ook wel logP) kan samenstellen.

Berichten: 220

Re: Kow

Heeft iemand misschien informatie hierover hoe deze methode voor de HPLC voor het indirect meten van de KOW in zijn werk gaat bijvoorbeeld een internetsite of andere link.

Reageer