[scheikunde] bariumnitraat of bariumchloride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] bariumnitraat of bariumchloride

Ik zit met een klein probleem, we moeten voor school zelf een volledig labo in elkaar steken. Ik denk dat ik de proefopstelling nu wel volledig juist heb, maar ik ga het toch maar eens ter controle voorleggen.

probleem: Je hebt een flesje met daarop een afgescheurd etiket, het kunnen maar 2 dingen zijn, bariumchloride of bariumnitraat. Dit zijn beide oplossingen. Zoek uit wat het is.

Oplossing: Ik zou dan natriumsulfaat toevoegen, want dan zal in beide gevallen bariumsulfaat neerslaan op de bodem van het proefbuisje. Dan zou ik dit volledig laten bezinken, de oplossing met daarin natriumchloride of natriumnitraat uitkoken en het zout laten kristaliseren. Dat zout zou ik daarna smelten, waarna ik er een heel klein beetje zwavelbloem aan toevoeg. Ik weet dat dit dan bij het natriumnitraat een flits zal geven, maar ik ben niet zeker of dit ook niet zal gebeuren bij de natriumchloride. Het is de bedoeling dat het niet gebeurd, want dan weet ik welke stof het niet is. Hopelijk kunnen jullie mij wat helpen.

Alvast dank bij voorbaat.

Berichten: 28

Re: [scheikunde] bariumnitraat of bariumchloride

Ik geloof dat je veel te omslachtig bent .

Barium zit er zeker in . En chloor is iets moeilijker te ondekken dan nitraten .

Ik zou gewoon conteroleren of er al dan niet nitraten in het flesje zijn .

Je weet ; nitaten bevatten stikstof.

En nitraten zijn om te zetten naar nitrieten . = NO2.

Ik geef je alleen de richting aan waarin je snel een oplossing kan vinden .

Berichten: 840

Re: [scheikunde] bariumnitraat of bariumchloride

De oplossing is veel simpeler. Zoek eens uit of een van de anionen (chloride of nitraat) een neerslag vormt met een bepaald ion waarmee het andere anion geen neerslag vormt ;)

Reageer