[scheikunde] Practicum over vitamine C

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Practicum over vitamine C

Ik heb ff hulp nodig bij een practicum.

Met behulp van DCPIP (dichloorphenolindophenol) moet ik met een colorimetrische meting het vitamine C gehalte in sinaasappelsap bepalen.

Ik had de volgende oplossingen:

- Vitamine C standaardoplossing 25,0 mg/L (ascorbinezuur)

- DCPIP oplossing 50 mg/L

- Oxaalzuur 0,05 M

- Sinaasappelsap

DCPIP is een kleurreagens op vitamine C. Het ontkleurt door vit-C.

Met een colorimeter met een filter van 520 nm heb ik transmissies van verschillende oplossingen met vloeibaar vitamine C gemeten aan de hand van een blanco (de eerste meting). Resultaten als volgt:

Vitamine C, Oxaalzuur (ml), DCPIP (ml), Transmissie I (%), Extinctie

Overmaat vast, 5, 5, 100, 0

1 ml, 4, 5, 29, 0.54

2 ml, 3, 5, 36, 0.44

3 ml, 2, 5, 44, 0.36

4 ml, 1, 5, 60, 0.22

5 ml, 0, 5, 76, 0.12

Later met sinaasappelsap, 25 keer verdund. Eerst een blanco gemaakt (5,0 ml + overmaat vast vit-C). Hier zit geen oxaalzuur en 5 ml DCPIP in. Transmissie instellen op 100, extinctie is 0. Aan de hand hiervan maak ik nog een oplossing van 5,0 ml verdund sinaasappelsap en 5 ml DCPIP. Gemeten transmissie is nu 42 en de extinctie 0.38.

Aan de hand van deze gegevens en een gemaakte ijklijn van de gegevens uit de tabel moet ik het gehalte vitamine C in het gebruikte sinaasappelsap berekenen, maar ik weet niet hoe ik verder moet. Kan iemand me een duwtje in de goede richting geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Practicum over vitamine C

Goed met de gemaakte ijklijn relateer je een bepaalde concentratie aan een bepaalde extinctie. Dit zal als je de punten in excel uitzet, een rechte lijn moeten opleveren. Als ik je nu een extinctie y lever, kun je die op de ijklijn opzoeken, en daar weer concentratie uithalen.

Je dient wel nog altijd de concentratie vitamine C in elke oplossing uit te rekenen. Alle gegevens heb je daarvoor.

Reageer